Mød Katrine, der har været i klinisk undervisning i Fysio- og Ergoterapien på Hvidovre Hospital

​Her kan du læse mere om, hvordan Katrine oplevede tiden i afdelingen.

​Katrine, 4. semester på uddannelsen til Ergoterapeut

Katrine var i sensommeren 2021 i otte ugers klinisk undervisning i Fysio- og Ergoterapeutisk Afdeling på Hvidovre Hospital. Hun var på daværende tidspunkt 26 år og i gang med 4. semester på uddannelsen til ergoterapeut på Københavns Professionshøjskole.

Overordnet var Katrine meget tilfreds med sin tid på Hvidovre Hospital, hvor hun som del af Medicinsk Gruppe oplevede en stor berøringsflade og gode muligheder for at lære af afdelingens terapeuter og den kliniske underviser.

”Jeg har fået set rigtig meget og følt mig meget velkommen. Og jeg har følt, at dem der arbejder her, har haft lyst til at have mig med som føl, og jeg har fået lov til at se de andre ergoterapeuter lave deres ergoterapi.

Jeg har været rigtig glad for det. Jeg har været i medicingruppen og jeg synes, at den kliniske underviser var en virkelig god klinisk vejleder. Han har været god til at pakke os godt ind og forberede os på, hvad vi skal hver dag.”

​​Mulighed for selv at prøve kræfter med behandlingen af patienter​​

​Gennem de otte uger på 4. semester oplevede Katrine, at afdelingens terapeuter spurgte, om ikke hun havde lyst til prøve forskellige ting, og selvom hun i begyndelsen var en smule nervøs, viste det sig ikke at være så skræmmende som ventet.

”Jeg har også selv haft patienter. I starten, der fik jeg jo bare lov til at kigge på, at ergoterapeuterne gjorde det. Men også at de var sådan ’har du ikke lyst til at lave denne her screening?’ Eller ’har du ikke lyst til at lave denne her træning eller denne her ADL-vurdering?’

Så jeg fik også prøvet rigtig meget selv. Og til sidst, så har jeg selv haft patienter, hvor jeg har gjort det. Jeg var lidt nervøs i starten, men til sidst så var det okay. Det var ikke så skræmmende, som jeg havde forventet.”

Katrine følte ikke, at hun på forhånd var klædt fuldkommen på med viden om, hvilke patienter og opgaver hun kunne stå over for. Det skræmte dog ikke, og indblikket i, hvad der egentlig foregår på et hospital, var fedt.

”Nej. Men det skræmte mig heller ikke rigtig. Altså skolen har ikke rigtig forberedt os på, at det her, det er det, du laver i psykiatrien, og det her, det er det, du laver på et akuthospital, og det er det her, du laver i en kommune. Så det var meget fedt bare at komme ud og så se, okay, hvad er det der foregår herude på et hospital.”

​Katrines gode råd til kommende studerende, der skal i klinisk undervisning i Fysio- og Ergoterapeutisk Afdeling

”Man skal huske, at det er et akuthospital, så måske, at man godt kan møde nogle patienter, hvor det er lidt hårdt. Det har jeg i hvert fald mødt på intensiv, hvor man måske sådan lige skal huske at lægge det fra sig og ikke tage det med hjem. Det har været en ret vild læringsproces.

Og så skal de bare nyde det. Bare springe ud i det. Være på og så prøve så meget som muligt. Ikke sige nej til de ting, som man kan prøve. Den kliniske underviser spørger jo løbende, om vi har lyst til at prøve nogle ting, og om vi har lyst til at gøre det alene. Så bare sig ja, og så prøv at gøre det. I værste tilfælde fejler man, og så lærer man af det. Det kan ikke gå helt galt i hvert fald.”

​Vil du vide mere?

Læs med her, hvis du vil vide endnu mere om andre studerendes oplevelser i Fysio- og Ergoterapeutisk Afdeling på Hvidovre Hospital.​



Redaktør