Barsel under indlæggelse
Gældende for mor
Barseloverlov for mor træder i kraft den dag barnet bliver født. Barselsorloven kan forlænges med det antal dage barnet er indlagt.
Tidligt hjemmeophold (THO) tæller med i indlæggelsesperioden, indtil sonden tages ud. Fra 1. januar 2026 kan hver forældre forlænge orloven med op til 12 måneder, enten i forbindelse med indlæggelse ved fødsel eller senere indlæggelse, som er under barslen.
Gældende for far/medmor
Barselsorloven kan blive forlænget, hvis barnet er indlagt, mens far/medmor har barsel. Orloven bliver forlænget med det antal dage barnet er indlagt og eventuelt er på THO.
Du skal bruge de 2 ugers fædre/medmor-orlov inden barnet er 10 uger. Du kan udskyde de 2 uger, hvis du gentager dit arbejde på fuldtid.
I kan ændre allerede opgivet barsel, indtil indsigelsesfristen. Indsigelsesfristen står i det brev, I får tilsendt af Udbetaling Danmark.
Gældende for begge
I skal bede om et indlæggelsesbevis fra afdelingen eller udskrive et udskrift fra Sundhed.dk og sende til Udbetaling Danmark for at få forlænget jeres barsel.
I kan højst få forlænget orloven i op til 12 måneder pr. forældre.
Alle forældre har ret til
Som mor har du ret til:
- 4 ugers graviditetsorlov før fødsel
- 2 ugers obligatorisk barsel efter fødslen
- 9 uger barsel (som er øremærket hvis du er lønmodtager)
- 13 ugers forældreorlov som kan overdrages
- + evt. 13 ugers øremærket flerlingeorlov
Som far/medmor har du ret til:
- 2 ugers øremærket fædre/medmor orlov
- 9 uger barsel (som er øremærket hvis du er lønmodtager)
- 13 ugers forældreorlov som kan overdrages
- + evt. 13 ugers øremærket flerlingeorlov
Al barsel skal som udgangspunkt bruges inden barnet bliver 1 år.
Andre muligheder ift. orlov
Udskydelse af orlov
Forældre, som er lønmodtagere, har mulighed for lovsikret at udskyde en del af barselsorloven. Det skal bruges inden barnet er 9 år gammelt.
Forlængelse af orlov
Forældre, som er lønmodtagere, har en lovsikret ret til at forlænge sin orlov i op til 14 uger uden løn.
Ydelser under barsel
Som studerende
- Ekstra SU-måneder (fødselsklip): op til 9 måneder, enlige op til 12 måneder. Du kan overføre 3 måneder til den anden forælder, hvis han eller hun også er studerende.
- Kombination i visse tilfælde: SU (inkl. fødselsklip) + barselsdagpenge. Dette er afhængigt af din ansættelse/praktik og fribeløb.
- Barselsdagpenge hvis du opfylder kravene til dette.
Som selvstændig
Du kan få barselsdagpenge som selvstændig. Dette forudsætter at du opfylder beskæftigelseskravet.
Som ledig
Som medlem af en A-kasse, kan du få barselsdagpenge, når du opfylder beskæftigelseskravet.
På kontanthjælp får du fortsat kontanthjælpsydelse, men skal ikke stå til rådighed eller i praktik m.m.
Som lønmodtager
Som lønmodtager kan du oftest få en blanding af løn og barselsdagpenge. Dette er overenskomstbestemt.
Du har som udgangspunkt ret til samme mængde barsel + barselsdagpenge, hvis du er ansat i et udenlandsk firma.
Få informationen