Velkommen til Akutmodtagelsen, Afsnit 536

Information om Akutmodtagelsen, Afsnit 536.

Akutmodtagelsen modtager patienter, der kommer med en akut opstået skade/sygdom. Afhængigt af dine symptomer og din aktuelle tilstand vil du blive henvist til det rette behandlingsforløb.

Vi behandler ikke nødvendigvis patienter efter rækkefølge, men ud fra en sundhedsfaglig vurdering. Dette gælder uanset om du er henvist fra egen læge, vagtlæge, ambulance eller via 1813. Alle patienter skal som hovedregel kontakte 1813 for at blive modtaget på en akutmodtagelse. Vi afviser dog ikke patienter, men du vil kunne opleve længere ventetid, hvis du ikke har kontaktet 1813 mhp. en tid.

Kort om Akutmodtagelsen

Når du kommer til Akutmodtagelsen bliver du skrevet op af en lægesekretær. Hvis du er henvist via 1813 har vi i forvejen fået de fleste oplysninger og du kan blive henvist til det store venteværelse, eller en sygeplejerske, der skal vurdere dit behov for akut behandling ud fra dine symptomer.

Din tid fra 1813 er en fremmødetid og ikke en behandlingstid, du kan derfor ikke kan forvente at komme til med det samme. Vi er opmærksomme på alle i venteområderne, så selvom du ikke kommer til, på den fremmødetid du har fået på 1813, har vi ikke glemt dig.

Du bliver hentet i venteværelset af en sygeplejerske, når din behandling/undersøgelse starter. I ventetiden skal du henvende dig til sekretæren i receptionen, hvis du:

  • Oplever, at din sygdom/skade bliver værre mens du venter.
  • Har brug for smertestillende medicin eller andet.
  • Har behov for at forlade Akutmodtagelsen.

Ventetid:

Alle patienter bliver vurderet ud fra fastlagte kriterier, som afgør, hvornår lægen eller sygeplejersken ser til dig. Du vil kunne opleve ventetid af flere grunde:

  • Hvis læger og sygeplejersker er optaget af alvorligt tilskadekomne eller meget syge patienter.
  • Hvis du venter på en speciallæge fra en anden afdeling.
  • Spidsbelastning med mange patienter indenfor kort tid.
  • Ventetid på svar på diverse prøver og undersøgelser.

Måltider:

I venteværelset står der et bord med kolde og varme drikkevarer til fri afbenyttelse. Derudover er der i venteværelset mulighed for at købe drikkevarer, sandwich eller snack. Du kan betale med betalingskort eller kontanter. På hospitalet kan du finde en 7-Eleven i vandrehallen, 1. sal mellem center 3 og center 4. 7-Eleven har døgnåbent.

Trådløs internetadgang

Du er velkommen til at benytte din pc, smartphone eller tablet i Akutmodtagelsen. Du kan få udleveret en kode til trådløst internet i receptionen, hvis du har behov for dette.

Din journal på Sundhed.dk

Med NEM-ID kan du se din journal på www.sundhed.dk ca. 3-5 dage efter din kontakt med Akutmodtagelsen.

Information om din behandling

Vi bliver ofte kontaktet af pårørende, der ønsker at høre om et familiemedlems behandling/ indlæggelse. Du skal som patient selv orientere personalet, hvis du IKKE ønsker, at dine pårørende må informeres om din behandling/indlæggelse. Det samme gælder hvis du IKKE ønsker, at information om din behandling/indlæggelse videregives til din egen læge.

Hjemtransport

Hvis du i forbindelse med din behandling skal flyttes til en anden afdeling eller et andet hospital, sørger Akutmodtagelsen for transport, hvis du ikke selv kan tage derhen. Hjemtransport skal du selv sørge for. Personalet kan hjælpe dig med at ringe efter en taxa, hvis du har brug for dette.

Behandlingsvejledninger

På Akutmodtagelsens side på www.hvidovrehospital.dk kan du finde udvalgte behandlingsvejledninger, der informerer om hvad du skal gøre eller være opmærksom på, når du kommer hjem. Hvis du skal komme ambulant efterfølgende, er det vigtigt at du er opmærksom på, at du får en indkaldelse til dette hurtigst muligt. Hvis du ikke har fået en indkaldelse i din e-boks indenfor 1 uge, må du kontakte os i Akutmodtagelsen på tlf.: 38 62 25 52.

Redaktør