Seneglidningsøvelser

Information om seneglidningsøvelser.

Du skal udføre programmet ________ daglig med ________ gentagelser af hver øvelse i et roligt tempo fra yderstilling til yderstilling. Det må gerne stramme og trække, men det må ikke gøre ondt, når du laver øvelserne.

Alle aktiviteter er træning for din hånd

Ud over øvelserne, skal du bruge hånden i alle de lette daglige gøremål, du formår inden for smertegrænsen. Alle aktiviteter, du kan bruge hånden i, er træning og vil hjælpe dig til at genvinde mest mulig bevægelighed.

Det er vigtigt, at du ikke hele tiden ”småbevæger” din hånd og dine fingre. Det væv, der er ved at komme sig efter skaden, har behov for at veksle mellem aktivitet og hvile for at blive stærkt igen.

Gode råd

Prøv at lade armen hænge afslappet når du går, så den svinger naturligt med.

Hvis din hånd eller fingre er hævede, skal du lave pumpeøvelser, før du laver seneglidningsøvelser.

Seneglidningsøvelser

Der er 3 måder at knytte hånden på.

Du skal starte med strakte fingre, som vist på billede 1.

Bøj fingrene som vist på billede 2.
Stræk fingrene.

Bøj fingrene som vist på billede 3.
Stræk fingrene.

Bøj fingrene som vist på billede 4.
Stræk fingrene.

Du skal holde hver stilling i ca. 2 sekunder.

Billedet viser øvelserne.
Billede 1 og 2.
Billedet viser øvelserne.
Billede 3 og 4

Du har talt med ergoterapeut: _____________________________________________

Sådan finder du vej, adgang fra Center 2 i ambulatorieetagen:

Billedet viser at Fysio- og Ergoterapeutisk Afdeling ligger i blåt center 2.
Redaktør