Overrivning af akillessenen - træningsøvelser

Vejledning og øvelser ved overrivning af akillessenen.

I denne pjece får du information og vigtige råd om genoptræningen af en overrevet akillessene, når du har fået taget walkerstøvlen af.

Efter vejledning og instruktion i øvelserne kan du gå i gang. Hvis du kan udføre øvelserne uden problemer, kan du træne 2 gange dagligt. Ved smerter i selve akillessenen eller øget hævelse, skal du træne mindre. Kontakt fysioterapeuten hvis du er i tvivl om, hvor meget du skal træne.

Bevægeøvelser

  • Bevæg foden op som vist på billedet.
  • Stop når det strammer i senen.
  • Før foden ned.
  • Bevæg foden fra side til side, så bevægelsen danner et U.
  •  Gentag begge øvelser 10 gange og hold 30 sekunders pause. Øvelsen udføres 3 gange i alt.
Billedet viser øvelsen beskrevet  herover.

Elastikøvelse

  • Sid med strakt knæ og foden i vandret stilling. Sæt elastikken om forfoden og træk let i elastikken som vist på billedet. Pres foden nedad, så meget som muligt og vend tilbage til vandret stilling.
  • Gentag 10 gange og hold 30 sekunders pause.

Øvelsen udføres 3 gange i alt.

Billedet viser øvelsen beskrevet herover.

Hofteøvelse

  • Lig på siden med det nederste ben bøjet. Det øverste ben skal være strakt. Bevæg det øverste ben op og ned.
  • Gentag 15 gange og hold 30 sekunders pause. Øvelsen udføres 2 gange i alt, på begge ben.

Hælløft

Stå med støtte ved en stol/et bord med strakte knæ. Start med at have mest vægt på det raske ben, læg langsomt mere vægt over på det skadede ben. Øvelsen udføres i et roligt og kontrolleret tempo.

  • Løft op på tæer, mens du tæller til 3.
  • Sænk langsomt igen, mens du tæller til 3.
  • Gentag 10 gange og hold 30 sekunders pause. Øvelsen udføres 3 gange i alt.ben.
Billederne viser øvelserne beskrevet herover.

Balance på ét ben

Start med let støtte til en stol/et bord, men prøv gradvist at støtte mindre.

  • Stå på det skadede ben med let bøjet knæ.
  • Hold balancen så længe du kan, sigt mod at kunne stå i 30 sekunder.

Øvelsen udføres 3 gange i alt. Hold 30 sekunders pause mellem hver gentagelse.

Hvad må jeg ikke, når jeg får walkerstøvlen af ?

Du skal undgå at strække senen for meget. Det betyder, at når du står op og bøjer i knæene, må du ikke bøje mere, end at du stadig kan se dine tåspidser. Se billedet med den hvide pil herunder.

Når du går ned ad trapper, skal du derfor tage ét trin ad gangen, og sætte det skadede ben ned først.

Undgå at provokere smerter i akillessenen. Det er i orden, at du bliver øm i lægmusklen, men smerte i senen skal undgås.

Billedet viser øvelsen "Balance på ét ben" og hvor meget man må bøje sig med walker på..
Du må ikke bøje mere i knæene, end at du stadig kan se dine tåspidser.

Vigtige råd - når du har fået walkerstøvlen af

Når du får walkerstøvlen af er det normalt, at foden og ankelleddet hæver op, og at du i løbet af dagen oplever træthed og smerter i akillessenen. Både hævelsen og smerterne kan have en negativ effekt på din gen- optræning, så det er vigtigt at du følger nedenstående råd for at din akillessene kan genoptrænes bedst muligt:

  • Hvis du oplever mere hævelse end normalt i foden og anklen, bør du tage den med ro.
  • Hold derfor pauser hvor du løfter foden op over hjertehøjde. Du kan fx ligge på gulvet og lægge underbenet op på en stol.
  • Hvis du oplever smerter/gener under hælen, kan det være en god ide at benytte silikoneindlæg i dine sko.
  • Læg evt. en ispakning på foden, mens du holder den hævet. Ispakningen må højest være på i 20 minutter af gangen, men gerne flere gange daglig. Du kan fx bruge en pose frosne ærter, pakket ind i et håndklæde.
  • Det er en god idé at benytte en sko med god støtte. Vi anbefaler også, at du bruger sko med 1 cm hælindlæg, både inde og ude (undgå at gå i bare tæer), de første 2 måneder efter at du får taget walkerstøvlen af.
  • Brug stokkene så længe du halter. For de fleste betyder det at du skal bruge stokkene et par uger endnu.
  • Benyt støttestrømpe i de vågne timer. Støttestrømpen skal bruges de første 6 måneder efter skaden for at minimere hævelsen.
  • Du bør massere dit ar (hvis du er opereret) eller stedet, hvor sene-helingen foregår dagligt (hvis du er behandlet ikke-operativt) dagligt for at mindske uhensigtsmæssig arvævsdannelse.
Redaktør