Når din hånd eller arm er hævet

Øvelser til at mindske hævelsen.

I denne pjece får information om, hvad du selv kan gøre hvis din hånd eller arm er hævet og du får instruktion i øvelser, der kan medvirke til, at mindske hævelsen og smerterne.

Du kan gøre noget selv

Det kan være meget generende at have en hævet hånd eller arm, men du kan selv gøre meget for at gøre hævelsen mindre.

Når du bevæger musklerne i armen, er det med til at pumpe den overflødige væske væk, som har samlet sig i forbindelse med din skade, Det kaldes venepumpeøvelser. Venepumpeøvelserne kan også hjælpe til, at du får mindre ondt i armen eller hånden.

Venepumpeøvelser

Du skal udføre øvelserne i et roligt tempo hver ½ time for at få optimal gavn af dem. Så længe din hånd/arm er hævet, skal du fortsætte med øvelserne.

Nogle af øvelserne skal udføres med en skumgummirulle, som du vil få udleveret på hospitalet.

Hvis du kan løfte armene over hovedet

☐ Øvelse 1

Løft hele armen over hjertehøjde. Læn dig
eventuelt op ad en væg.

Stræk armen i vejret, stræk og spred fingrene.

Bøj albuen og knyt hånden.

Gentag _____ gange.
☐ Øvelse 2

Løft armen så højt i vejret som muligt – helst over hovedet. Støt eventuelt kroppen op ad en væg. Hold rullen i hånden.

Knyt om rullen, indtil det strammer.

Stræk og spred fingrene helt.

Gentag _____ gange.
☐ Øvelse 3

Lig på en sofa eller seng – med armen strakt op ad ryglæn eller væg. Hold rullen i hånden.

Knyt om rullen indtil det strammer.

Stræk og spred fingrene helt.

Gentag _____ gange
☐ Øvelse 4

Stræk armene og fold hænderne.

Før armene op over hovedet så langt du kan, tæl til 20 mens du holder armene der.

Før langsomt armene tilbage ned langs
kroppen.

Gentag _____ gange.

Hvis du ikke kan løfte armen over hjertet

☐ Øvelse 1

Læg armen i skødet evt. på med en pude under underarmen og hånden. Hold rullen i hånden.

Knyt om rullen indtil det strammer.

Stræk og spred fingrene.

Gentag _____ gange.
☐ Øvelse 2

Lig på en sofa eller seng – gerne med en pude under overarmen. Hold om rullen i hånden.

Knyt om rullen til det strammer.

Stræk og spred fingrene helt.

Gentag _____ gange.

Afspændingsøvelser

☐ Øvelse 1

Løft begge skuldre lige op mod ørene
Sænk skuldrene langsomt.

Træk begge skuldre bagud, så du samler
skuldrebladene.

Slap af.
☐ Øvelse 2

”Læg skuldrebladene ned i baglommen”
Hold spændingen medens du tæller til 20.

”Tag skuldrebladene op af baglommen”
Slap langsomt af.

Udfør afspændingsøvelserne lige så tit du
føler behov for at få løsnet musklerne og
gentag begge øvelser 10 - 20 gange.

Gode råd

Hvis du får ondt, eller bliver træt i armen, skal du slappe af og hvile armen på et par puder. Placer puderne, så din arm kommer til at ligge over hjertehøjde.

Ud over øvelserne skal du bruge hånden/armen i alle de lette daglige gøremål, du kan indenfor smertegrænsen. Alle aktiviteter du bruger hånden/armen i, er træning og vil hjælpe dig til at genvinde mest mulig bevægelighed.

Billedet viser en person der hviler armene på en pude.

Kontakt ergoterapeut eller læge hvis:

  • Din arm/hånd bliver mere hævet.
  • Din arm/hånd ændrer temperatur eller farve.
  • Du får snurrede og prikkende fornemmelser i fingrene.
  • Du får flere og vedvarende smerter.
Redaktør