Mellemkødet og kønslæberne - efter syning

Efter syning i mellemkødet eller kønslæberne er der nogle forholdsregler, som bør følges for at mindske smerter og ubehag.

Om syning i mellemkødet eller kønslæberne

Du er blevet syet i mellemkødet eller kønslæberne efter fødslen. Trådene opløser gradvist sig selv indenfor et par måneder.
Det er almindeligt at få en bristning i mellemkødet eller kønslæberne ved en fødsel. I nogle tilfælde er det nødvendigt med et klip i mellemkødet under fødslen for at få barnet hurtigt ud.
85 % af alle kvinder bliver syet efter fødslen af deres første barn. 

Det er normalt at føle ubehag, og at du har brug for smertestillende medicin efter fødslen. Du skal forvente, at huden ved syningen er helet efter 4-6 uger.

Illustration, der viser musklerne i bækkenbunden
Illustration: GynZone

Det er en god idé, at du sammen med en sygeplejerske eller jordemoder har kigget på din bristning i et spejl, inden du tager hjem fra hospitalet, så du selv kan holde øje med, hvordan bristningen heler.

Ubehag eller smerter

Kontakt barselsafsnittet, hvis du får det værre

Efter du er kommet hjem, skal du kontakte os, hvis:

  • du ikke kan holde på afføring
  • du ikke kan mærke, når du skal have afføring
  • syningen går op, eller hvis du har mistanke om det
  • hævelsen øges
  • du får tiltagende smerter
  • du får feber.

Se telefonnummer under ’Kontakt’.

Du kan opleve ømhed og ubehag

De første uger efter fødslen kan det svie, og du kan være hævet og øm der, hvor du er bristet. Når din bristning begynder at hele, kan du opleve kløe og svie. Bristningen er helet efter cirka 1 måned, men der kan gå længere tid, før trådene er helt forsvundet.

Tag smertestillende medicin, hvis du har ondt

Hvis du har brug for smertestillende medicin, anbefaler vi, at du tager 2 x 500 mg paracetamol højst 4 gange dagligt og 2 x 200 mg ibuprofen højst 3-4 gange dagligt. Den smertestillende medicin kan fås i håndkøb.
Når dine smerter aftager, kan du stoppe med at tage ibuprofen, men fortsæt gerne et par dage med paracetamol. 
Du må gerne amme, når du tager smertestillende medicin.

Brug isbind til at lindre smerter og hævelse

Smerter og hævelse kan lindres med isbind. Du kan købe en ispose på apoteket eller gøre et hygiejnebind vådt og fryse det i en frysepose. Huden må ikke komme i direkte kontakt med isen, da det kan give forfrysninger, så du skal sørge for at vikle posen eller bindet ind i et rent stykke stof, inden du lægger det på.
Læg isbindet eller isposen på bristningen i 15 minutter ad gangen med et par timers mellemrum. Brug metoden, så længe, du har behov for det.

Du kan have svært ved at holde på tarmluft

Det er normalt at have svært ved at holde på luft fra tarmene, men det bliver gradvist bedre. Det kan dog tage flere måneder, inden din bækkenbund er stærk igen, og du kan holde på luft som før.

Pleje og hygiejne

Hold øje med såret

Hvis du ikke har kigget på syningen sammen med en sygeplejerske eller jordemoder, inden du tog hjem, anbefaler vi, at du med et spejl holder øje med, hvordan huden ved syningen heler.

Forholdsregler ved toiletbesøg

Det er almindeligt, at det gør ondt eller svier i starten, når du skal tisse eller have afføring. Hvis du har behov for det, kan du:

  • skylle dig med lunkent vand fra håndbruseren eller en flaske, mens du tisser
  • støtte dit mellemkød med hånden eller en vaskeklud, mens du har afføring
  • undgå at presse hårdt, når du skal af med afføring.

Du kan undlade at tørre dig med toiletpapir efter afføring, hvis papiret sætter sig i syningen. Skyl dig i stedet med lunkent vand fra håndbruseren, og dup dig forsigtigt tør med en ren stofble eller et rent håndklæde.

Undgå forstoppelse

For at der ikke kommer for meget pres på bækkenbunden ved toiletbesøg, skal du så vidt muligt undgå at få forstoppelse. Du kan forebygge forstoppelse ved at:

  • spise regelmæssige måltider og vælge mad med mange fibre, fx gryn, grøntsager og frugt
  • drikke cirka 2 liter væske om dagen. Kaffe og te tæller også som væske, men du bør ikke kun drikke dette
  • tage et afføringsmiddel med magnesia, der gør din afføring blød. Du kan købe afføringsmidlet i håndkøb på apoteket. Fortsæt med afføringsmidlet, så længe du har brug for det. Du skal dog stoppe med at tage afføringsmidlet, hvis du får tynd afføring.

Bevægelse og hvile

Undgå at belaste syningen, når du ammer

Vi anbefaler, at du de første 1-2 uger ligger eller sidder i forskellige stillinger fra gang til gang, når du ammer. På den måde undgår du at belaste syningen. Find den måde, der føles bedst for dig. Inden du tager hjem, vejleder vi dig i hvilke stillinger, der er gode at amme i.

Undgå at sidde ned eller stå op for længe

Du kan mindske belastningen på din bækkenbund og syningen ved ikke at sidde ned (undgå specielt skrædderstilling) eller stå op for længe ad gangen. De første 1-2 uger kan du sidde på en blød pude. Du må ikke sidde på en badering, da det trækker i huden omkring syningen.

Hvil dig, hvis du mærker tyngdefornemmelse eller får ondt

Det er normalt at få tyngdefornemmelse i underlivet de første 14 dage fx ved gåture, eller hvis du står eller sidder ned i længere tid. Vi anbefaler, at du lægger dig ned og hviler dig, hvis du mærker tyngdefornemmelse mod endetarmen eller skeden, eller hvis du får ondt.

Genoptag gradvist dine hverdagsaktiviteter

Huden ved syningen skal have tid til at hele. Genoptag gradvist dine normale aktiviteter og mærk efter, hvor meget din krop kan klare:

  • Gå korte ture, som du gradvist øger længden af.
  • Vær opmærksom, når du løfter. Hvis det gør ondt eller giver tyngde i underlivet, er det for tungt.
  • Lav efterfødselsgymnastik eller anden træning efter en måneds tid, hvis du føler dig klar til det. Vi anbefaler, at du finder et gymnastikhold, hvor underviseren har særlig viden om træning af bækkenbunden efter fødsel.

Lav knibeøvelser

Din krop og særligt din bækkenbund har været belastet af både graviditeten, fødslen og bristningen. Vi anbefaler, at du hurtigst muligt efter fødslen starter med at træne musklerne i din bækkenbund med knibeøvelser.
Du skal træne hver dag og gerne lave 10-20 knib én gang om dagen. Husk at trække vejret, imens du kniber. Det må ikke gøre ondt, når du kniber, så knib kun så meget, at du mærker en lille spænding i bækkenbundsmusklerne. På den måde undgår du at overbelaste musklerne.
Træn korte knib i begyndelsen og udvid gradvist længden af hvert knib, så du kommer op på at holde hvert knib 10 sekunder ad gangen. Pauserne mellem knibene skal være lige så lange som selve knibet.

Det er en god idé at gøre knibeøvelser til en del af din hverdag, fx ved at knibe hver gang du rejser eller sætter dig, hoster, nyser eller griner. Husk også at knibe, inden du løfter dit barn.

Øvelse  

Du kan ligge på ryggen, på siden, sidde eller stå, når du laver knibeøvelser. Hvis du er meget øm eller hævet i din bækkenbund, kan det være rart at ligge ned. Øv dig i at mærke, når du kniber sammen, og når du slipper knibet igen.

  • Knib sammen omkring endetarmsåbningen, så alle musklerne i din bækkenbund spændes.
  • Prøv at slappe af i mave, baller og lår, mens du kniber. Husk at trække vejret normalt.
  • Hold pause mellem hvert knib, så pausen varer lige så lang tid, som du kneb sammen.

Genoptag seksuel aktivitet

Du kan have samleje igen efter cirka 4-6 uger, når bristningen er helet. I skal bruge kondom, så længe du stadig bløder efter fødslen.
Det er normalt at mærke ømhed i skeden, eller at skedens slimhinder føles tørre og ubehageligt følsomme. Vi anbefaler derfor, at du og din partner bruger glidecreme med silikone eventuelt sammen med bedøvende gel, så længe I har behov for det. Glidecreme og gel kan købes i håndkøb på apoteket.
Det er vigtigt, at du føler dig klar til at genoptage dit samliv. Tal med din egen læge eller en fysioterapeut, hvis du oplever vedvarende smerter ved samleje.

Praktiske forhold

Du bliver tilbudt kontrol, hvis du har fået et fødselsklip

Hvis du har fået et klip i forbindelse med fødslen, bliver du tilbudt en tid til kontrol i Bristiningsambulatoriet inden for den første uge efter fødslen. Du bliver indkaldt via fysisk eller digital post.

Redaktør