Lymfedrænage - Instruktion til selvdrænage af højre ben

Rigtig udførelse af selvdrænage forudsætter personlig vejledning. Denne information er til patienter, der har modtaget instruktion og/eller behandling for hævelse af benet.

Instruktion i selvdrænage af højre ben

Udførelse af selvdrænage forudsætter personlig vejledning. Denne information er til dig, der har modtaget instruktion og/eller behandling for hævelse af benet.

Selvdrænage

Blid drænage stimulerer lymfesystemet til at arbejde mere. På den måde kan resten af kroppens lymfesystem hjælpe med at drænere området med lymfødem/hævelse.

Når du selv skal udføre drænage, skal du benytte to teknikker kaldet "stående cirkler" og "faste strygninger". Teknikkerne bruges i forskellige øvelser vist på de følgende sider. 
Det anbefales at udføre drænage dagligt.

Stående cirkler

Grebet starter med en trykfase, hvor du med at let tryk på huden i cirkelbevægelser skubber lymfen i den retning der ønskes. Rytmen i grebet er meget langsom og blid, tæl: 21-22-23-24-25.

Derefter følger en afslapningsfase, hvor du gradvist slipper trykket.

Cirkelbevægelsen bliver på samme sted. Husk den rolige rytme. 

Faste strygninger

Hånden lægges på huden med et fast greb, så der er god hudkontakt.
Stryg i den retning lymfen ønskes.

Illustration af øvelse
Illustration: Ole Bidstrup

1. Vip hovedet

Hvis du har problemer med nakken så spring denne øvelse over og gå direkte til øvelse 2.

Vip hovedet bagover og træk samtidig vejret langsomt ind.

Vip hovedet forover og pust samtidig ud.

Gentag 10 gange.

Illustration af øvelsen
Illustrator: Ole Bidstrup

2. Hals

Udfør fem stående cirkler over kravebenene, med et let tryk ind bag kravebenene, hvor lymfen tømmes ud i blodet (saltkarret).

Udfør derefter fem stående cirkler på hver side af halsen med trykretning bagud og ned.

Gentag tre gange.

Illustration af øvelse
Illustrator: Ole Bidstrup

3. Højre armhule

Udfør 15 stående cirkler med let tryk ind i armhulen.

Udføres i begge armhuler, hvis der er hævelse på begge sider og/eller af underlivet.

Illustration af øvelse
Illustrator: Ole Bidstrup

De næste to øvelser stimulerer det dybe lymfesystem.

4. Åndedrætsøvelser

Træk vejret roligt ind gennem næsen og pust roligt ud med spidsmund.

Hænderne løftes under indånding og sænkes under udånding.

Gentag fem til otte gange.

Illustration af øvelse
Illustrator: Ole Bidstrup

5. Venepumpeøvelse

Løft bækkenet og ryst det fra side til side, sænk bækkenet igen.

Gentag fem gange.

Illustration af øvelsen
Illustrator: Ole Bidstrup

6. Fra hofte til armhule, højre side

Udfør 10 "faste strygninger" fra hoften op langs siden til armhulen.

Udføres eventuelt på samme måde i modsatte side.

Illustration af øvelse
Illustrator: Ole Bidstrup

7. Lår

På de næste to billeder kan du se, hvordan du dræner låret.

Flyt hænderne så du når hele vejen rundt om låret, så både for- og bagside, inder- og yderside arbejdes igennem med 10 "faste strygninger" på hver side.

Illustration af øvelsen
Illustrator: Ole Bidstrup
Illustration af øvelsen
Illustrator: Ole Bidstrup

8. Ben

Udfør 10 "faste strygninger" med begge hænder fra foden med retning opad mod knæet.

Har du områder med mere tendens til hævelse end andre; f.eks. omkring ankel, fodryg eller knæhase, kan du med fordel arbejde grundigere med "stående cirkler" der. Men husk, at trykretningen er opad.

Illustration af øvelse
Illustrator: Ole Bidstrup

På de sidste to billeder kan du se, hvordan du afslutter drænagen med "faste strygninger" hele vejen fra fod til samme sides armhule.

Illustration af øvelse
Illustrator: Ole Bidstrup
Illustration af øvelse
Illustrator: Ole Bidstrup
Redaktør