Lymfedrænage - Instruktion til selvdrænage af højre arm

Rigtig udførelse af selvdrænage forudsætter personlig vejledning. Denne information er til patienter, der har modtaget instruktion og/eller behandling for hævelse af armen.

Instruktion i selvdrænage af højre arm

Denne information er til dig, der er blevet instrueret i lymfedrænage af din
fysioterapeut. Korrekt selvdrænage kan kun udføres efter individuel instruktion
og vejledning.

Selvdrænage

Drænage stimulerer blidt lymfesystemet til at arbejde mere. På den måde kan resten af kroppens lymfesystem hjælpe med at drænere området med lymfødem/hævelse.

Når du selv skal udføre drænage, skal du benytte to teknikker kaldet "stående cirkler" og "faste strygninger". Teknikkerne bruges i forskellige øvelser vist på de følgende sider.

Stående cirkler

Grebet starter med en trykfase, hvor du med et let tryk på huden i langsomme
cirkelbevægelser skubber lymfevæsken i den retning, der ønskes. 

Cirkelbevægelsen bliver på samme sted. Husk den rolige rytme.

Faste strygninger

Hånden lægges på huden med et fast greb, så der er god hudkontakt.
Stryg i den retning lymfen ønskes.

Illustration af øvelse
Illustration: Ole Bidstrup

Stående cirkler

1. Skulderrul

Rul med skuldrende 8 gange hver vej

2. Vip hovedet

Hvis du har problemer med nakken, så spring denne øvelse over og gå direkte til øvelse 3.

Vip hovedet bagover og træk samtidig vejret langsomt ind.

Vip hovedet forover og pust samtidig ud.

Gentag 8 gange.

Illustration af øvelsen
Illustrator: Ole Bidstrup

3. Hals

Udfør 8 stående cirkler over kravebenene med et let tryk bagud. Se illustrationen til venstre.

Udfør derefter 8 stående cirkler på hver side af halsen med trykretningen bagud og ned. Se illustrationen til højre.

 

Figur 1 (til venstre)                          Figur 2 (til højre)

Illustration af øvelse
Illustrator: Ole Bidstrup

4. Ikke opererede armhule

Udfør 8 stående cirkler i den ikke opererede armhule, med trykretning ind i selve armhulen.

Illustration af øvelse
Illustrator: Ole Bidstrup

5. Bryst

Udfør 8 faste strygninger hen over brystet. Start fra brystbenet med retning mod den ikke opererede armhule. Se illustrationen til venstre.

Udfør 8 faste strygninger hen over hele brystkassen fra opererede armhule mod ikke opererede armhule. Se illustrationen til højre.

Brug eventuelt begge hænder til brystbehandlingen.

Illustration af øvelse
Illustrator: Ole Bidstrup

6. Lysken

Udfør 8 stående cirkler neden for lysken i den opererede side med trykning ind i lysken.

Illustration af øvelse
Illustrator: Ole Bidstrup

7. Fra talje til lyske

Udfør 8 faste strygninger med start fra tajlen, og stryg med retning mod lysken.

Illustration af øvelse
Illustrator: Ole Bidstrup

8. Armhule til lyske

Udfør 8 faste strygninger ned langs siden af kroppen med retning mod lysken.

Illustration af øvelse
Illustrator: Ole Bidstrup

9. Overarm

Udfør 8 faste strygninger fra albuen, op over forsiden af overarmen, til skulderen.

Udfør 8 faste strygninger fra albuen hen over bagsiden af overarmen og ned langs siden af kroppen til lysken. Stryg udenom armhulen.

Brug eventuelt begge hænder med skift ved taljen.

Illustration af øvelse
Illustrator: Ole Bidstrup

10. Arm

Placer gerne armen op ad en væg. Udfør 8 faste strygninger fra håndryggen op over armens forside til skulderen.

Illustration af øvelse
Illustrator: Ole Bidstrup

Grib om hånden ved lillefingersiden og fortsæt med 8 faste strygninger. Saml fingrene på bagsiden af albuen og fortsæt med at stryge på bagsiden af overarmen mod skulderen - ned langs kroppen til lysken. Stryg udenom armhulen.

Brug gerne begge hænder med skift ved taljen.
 

Illustration af øvelse
Illustrator: Ole Bidstrup

Har du områder med mere tendens til hævelse end andre, kan du med fordel arbejde grundigere her.

Redaktør