Kost og tryksår

Tryksår kan forebygges gennem god ernæring.

Når man er syg er huden mere udsat for at få skader. Denne vejledning indeholder nogle tips og ideer til, hvordan du bedst kan forebygge tryksår gennem en god ernæring.

Kostens betydning for tryksår

Tryksår opstår når huden og det underlæggende væv ødelægges. Du har større risiko for at udvikle tryksår, hvis du ikke spiser og drikker nok. God ernæring hjælper huden til at opretholde sin fugtbalance og smidighed, så den er mere modstandsdygtig over for tryk og sår.

Kosttilbud på Hvidovre Hospital

På Hvidovre Hospital serverer vi normalkost og sygehuskost.

Normalkosten er til patienter med normal og god appetit. Der er for det meste flere retter at vælge mellem, samt dagens suppe, dessert og råkost.

Sygehuskosten er til patieter, der er undervægtige eller kun spiser lidt. Hvis det gælder for dig, er det vigtigt, at du vælger drikkevarer og desserter med meget energi. Vi kan tilbyde dig forskellige mellemmåltider og proteinholdige energidrikke.

Vi anbefaler dig at spise 3 hovedmåltider og 2-3 mellemmåltider hver dag og at drikke 6-8 glas væske.

Forhør dig derudover om afdelingens tilbud.

Det er vigtigt for dit helbred, at du selv gør, hvad du kan, for at spise og drikke nok til at dække din krops behov for energi (kalorier) og proteiner.

Hvor meget betyder min vægt?

Tryksår opstår lettere, hvis du er undervægtig eller overvægtig.

Hvad gør jeg, hvis jeg er undervægtig?

Hvis du er undervægtig (BMI under 20.5) eller hvis du har tabt dig meget, er dine ”fedtdepoter” små. Fedtdepoterne hjælper med til at beskytte kroppen mod tryk og sår, f.eks. på siddeknogler, albuer og hæle.

For at genvinde de tabte ”fedtdepoter,” kan du prøve at spise som anbefalet her:

  • Spis lidt af gangen, men ofte. Gerne 5 - 6 små måltider om dagen.
  • Vælg energirige og proteinrige snacks mellem måltiderne.

Ingen appetit?

Har du svært ved at spise og drikke nok selv, er det vigtigt, at du taler med personalet. Vi kan hjælpe dig med at få dækket dit behov for næringsstoffer, eller vi kan kontakte en klinisk diætist, som kan hjælpe dig.

Øg mængden af energi i maden ved at:

  • Spise smør på brødet.
  • Spise ekstra meget piskefløde på grød.
  • Spise tynde skiver brød med ekstra smør og ekstra pålæg.
  • Drikke mælk frem for juice, saft og vand til hovedmåltiderne.
  • Drikke sødmælk i stedet for skummetmælk.
  • Supplere med mellemmåltider og evt. med proteindrikke.

Hvad gør jeg, hvis jeg er overvægtig?

Hvis du er overvægtig (BMI på over 30), er din krop udsat for et ekstra stort tryk. Hvis du ikke er i stand til at bevæge dig, er der ekstra stor risiko for at udvikle tryk og sår.

Det er dog vigtigt at få kalorier og protein nok til at bibeholde din muskelmasse. Derfor anbefaler vi, at du ikke taber dig, mens du er indlagt.

Hvor meget protein skal jeg spise?

Uanset om du er undervægtig eller overvægtig, er protein vigtigt, så kroppen kan danne nyt væv. Når vi ikke får nok protein, heler vores sår langsommere, og vævet går lettere i stykker. For at sikre, at du spiser nok protein, skal din kost være varieret og indeholde proteinholdige produkter.

Proteinrige fødevarer:

  • Kød, fjerkræ, fisk.
  • Pålæg, æg.
  • Mælk, yoghurt, ost, cacaomælk.
  • Proteindrikke.

Hvor meget væske skal jeg drikke?

Når vi mangler væske, bliver vores hud uelastisk, sårbar og går lettere i stykker. Du bør drikke mindst 6-8 glas (1.5 liter) vand mælk, saft eller lignende for at undgå, at din krop mangler væske (bliver dehydreret).

Sørg altid for at have et fuldt glas væske i nærheden af dig og drik ofte små slurke.

Gode vitaminer og mineraler?

Magnesium, zink og jern spiller en rolle i dannelsen af ny hud samt sårhelingen. Det kan være svært at spise tilstrækkeligt under sygdom til at få dækket kroppens behov for vitaminer og mineraler, og derfor anbefales du at tage én vitamin- og mineraltablet dagligt.

Hvis jeg har diabetes?

Den rette ernæring og god balance i dine blodsukkerværdier hjælper på sårheling og nedsætter risikoen for tryksår. Det er vigtigt at spise 5-6 måltider dagligt .

Få hjælp af personalet til at vælge den rette sammensætning af din mad. Personalet kan også hjælpe dig, hvi du ikke har appetit og har vanskeligt ved at spise og drikke nok selv. I visse tilfælde kan personalet også kontakte en klinisk diætist, der kan sammensætte din kost optimalt.

Redaktør