Jeg har fået bandagen af fingrene

Information om tiden efter bandagen er taget af fingrene.

I denne pjece bliver du vejledt om, hvordan du kommer i gang med at bruge fingrene igen, når bandagen er taget af. Du får også information om, hvad du skal undgå de første 3 måneder, og hvordan du skal forholde dig til smerter og træthed i fingrene.

I gang igen

Den allervigtigste øvelse til at komme i gang med at bruge fingrene igen er, at du husker at bruge begge hænder og fingrene mest muligt i alle dine daglige aktiviteter. Når du spiller computer, brætspil, spiser, klæder dig på, tegner, børster tænder m.m. genoptræner du dine fingre.

Mind dig selv om at bruge fingrene så naturligt som muligt, for i starten vil du ofte benytte kejtede bevægelser, som du lærte dig, mens bandagen var på.

Billedet viser et barn udføre dagligdagsaktiviteter.

Er der noget, jeg ikke må?

De 3 første måneder efter skaden er sket, skal du undgå:

  • At deltage i gymnastikaktiviteter, der involverer kraftig fysisk kontakt; fodbold, håndbold, parkour, brydekampe osv.
  • Vilde lege, hvor der er risiko for at falde.
  • At bære, trække og løfte tunge ting.
  • At hænge i armene, fx i et klatrestativ.
  • At cykle på en cykel med håndbremse.
  • At cykle på ujævnt underlag.
  • At gribe en bold, stå på hænder, lege med modellervoks, ælte bolledej, tromme m.m.

Hvor lang tid tager genoptræningen?

Det vil typisk tage et halvt år, før dine fingre er helt genoptrænede. Det første, der bliver genoptrænet, er fingerleddenes bevægelighed, og derefter følger udholdenhed og styrke.

Øvelser

Den første måned er det en god ide at bruge nogle specifikke øvelser til at komme i gang igen. Øvelserne vil give dig en fornemmelse af, hvor meget du kan bruge fingrene/ hånden.

Ergoterapeuten vil træne relevante øvelser sammen med dig, og du får udleveret øvelsesmateriale, så du kan træne videre derhjemme. Husk at du ikke vil være i stand til at lave øvelserne fejlfrit, særligt ikke i starten.

Hvad gør jeg, hvis jeg får smerter?

Hvis du får smerter, skal du holde en pause, så fingrene kan få den hvile, de har brug for. Når smerterne er væk, kan du forsigtigt genoptage aktiviteten, men du skal stoppe, hvis smerten vender tilbage. Du kan dæmpe smerten ved at lægge en ispose i et håndklæde på det sted, hvor det gør ondt.

Behandling med ispose

  • Læg posen på, tæl langsomt til fem.
  • Fjern posen, tæl langsomt til fem.
  • Læg posen på igen, tæl langsomt til fem.
  • Fortsæt indtil området er så afkølet, at smerten er dæmpet.

Hævelse og ømhed

Fingrene kan godt hæve og blive ømme i de første 2-4 uger. Specielt hvis du har brugt dem meget eller har lavet øvelser. Det er normalt og skyldes, at bruddene er i gang med at hele. Hvis dine fingre eller hånden hæver, skal du lave pumpeøvelser:

  • Skiftevis knytte hånden og strække fingrene helt ud i 2 - 3 minutter, hver halve time.

Husk, at din arm skal være placeret højere end hjertet, ellers virker øvelserne ikke. Hvis du sidder på en stol, kan du fx støtte albuen på ryglænet.

Har du spørgsmål?

De første tre måneder efter, at du er afsluttet i Ortopædkirurgisk Ambulatorium, kan du henvende dig til ambulatoriet med spørgsmål. Derefter skal du henvises igen via din praktiserende læge

Redaktør