Hypermobilitet hos børn

I hypermobile led er bindevævet mere elastisk end normalt og leddene kommer derfor lettere ud i yderstilling.

I denne pjece får du information om, hvad hypermobilitet er for en tilstand, og hvad du som forælder kan gøre, hvis dit barn har hypermobile led.

Hvad er hypermobilitet?

Hypermobilitet er en tilstand, hvor et eller flere af kroppens led kan bevæge sig ud over det normale. 5-10 % af befolkningen har hypermobile led. Hypermobilitet er ofte arveligt.

I hypermobile led er bindevævet mere elastisk end normalt og leddene kommer derfor lettere ud i yderstilling. Det betyder, at ledbrusken belastes, da den er tyndest og mindst slidstærk i yderkanten.

Hypermobilitet er ikke en sygdom, men en del mennesker har hypermobile led i en sådan grad, at de har risiko for at udvikle belastningsgener/smerter i sener og led.

Tegn på hypermobile led hos børn

  • Platfodethed, kalveknæ eller overstrakte knæ, og overstrakte albuer og fingerled
  • Siddestillinger, som f.eks. w-stillingen, hvor barnet sidder med benene i yderstillinger, se billede forneden.
  • Skiftende smerter eller træthed i et eller flere af kroppens led og muskler, specielt efter fysisk aktivitet.
  • Balance- og koordinationsproblemer, samt nedsat udholdenhed, hvor barnet har besvær med fysisk at følge med jævnaldrende børn.
  • Hyppige forstuvninger, især af fingre, hænder og ankler.

Hvad kan du gøre som forælder

Det er vigtigt at komme i gang så tidligt som muligt med at indarbejde gode vaner til at forhindre, at de hypermobile led kommer i yderstillinger, og forebygge ovebelastning. Du kan forebygge overbelastning ved at stimulere dit barn til at styrke og træne sine muskler, så de kan yde bedst mulig støtte til de hypermobile led.

Gode sko

Det er vigtigt at sko og støvler støtter godt op om fødderne. Vælg en sko med høj fast hælkappe og en bøjelig sål. Skoen skal passe til fodens bredde og sidde godt fast.

Billedet viser et sæt barnefødder.

Mindre børn (0-2 år)

Her handler det om at stimulere dit barns generelle motoriske udvikling, fx. ligge på maven, krybe, kravle, stå og gå, med fokus på at undgå belastning af leddene i yderstilling.

  • Hvis dit barn har svært ved at holde sig i kravlestilling, kan du hjælpe ved at samle barnets ben ind under kroppen og lade barnet kravle på et skridsikkert, fast underlag.
  • Hvis dit barn oftest sidder i w-stilling, er det vigtigt, at du hjælper barnet til at variere siddestillinger.

Større børn (fra 2 år)

Dit barn skal være fysisk aktiv, men skal nu også træne styrke og stabilitet omkring ledene.

  • Det er godt for dit barn at bruge kroppen så varieret som muligt hver dag. Fx. gå og løbe på ujævnt terræn, og kravle over og under forhindringer.
  • Lær dit barn at lytte til kroppen og vær opmærksom på, om dit barn har gener som fx smerter og træthed.
Billedet viser et barn på en træningsbold.

Anbefalede aktiviteter

  • Øvelser på vippebræt
  • Lette hop på trampolin
  • Klatre, trække, skubbe, grave, krabbegang
  • Kaste og sparke bold
  • Cykling, svømning og ridning.

Dit barn må gerne deltage i almindelige lege og idrætsaktiviteter i børnehave eller skole. Men hvis barnet ofte får forstuvninger eller smerter i leddene, skal du overveje at skifte til andre aktiviteter.

Billedet viser et barn der danser.
Scan QR-koden for at få adgang til informationen på din telefon
Scan QR-koden for at få adgang til informationen på din telefon
Redaktør