Forstuvet ankel

Information om tiden efter forstuvet ankel.

Når en ankel forstuves, tager både ledbånd og ledkapsel skade og yder derved ikke den nødvendige støtte til ankelleddet. Læs her om, hvad du skal være opmærksom på, når du har en forstuvet ankel.

Du skal vide:

At det er vigtigt, at skaden bliver korrekt behandlet fra starten, og at den rette træning bliver iværksat.

Der kan i måneder efter en forstuvning af anklen være en tilbøjelighed til hævelse og ømhed omkring anklen.

Behandling

I dit tilfælde er behandlingen RICE, der står for:

R = Ro - stop aktivitet, der giver smerter, men lav gerne små vippebevægelser med foden op og ned.

I = Is - du skal behandle med is i 20 minutter 2-3 gange om dagen. (Brug et viskestykke, isen må ikke lægges direkte på huden).

C = Kompression - du har fået et støttebind på anklen.

E = Elevation - du skal holde foden højt, både når du sidder og ligger.

Du skal gennemføre RICE-behandlingen i 2 dage. Du må gå på benet i det omfang, du kan.

Smerter

Tag smertestillende medicin, hvis du har smerter. Vi anbefaler, at du bruger håndkøbsmedicin - fx paracetamol.

Husk at følge anvisningerne på pakken.

Vigtigt ved brug af støttebind

Det støttebind du har fået på, skal tages af om natten og lægges på igen om morgenen. Hvis dine tæer bliver kolde, blege eller følelsesløse, er bindet lagt for stramt og skal lægges om.

Tæerne skal få deres normale farve efter fjernelse af støttebindet.

Genoptræning

Din genoptræning kan begynde, når hævelsen er faldet. Øvelserne må kun fremkalde lette smerter. Målet er at opnå samme bevægelighed, stabilitet og styrke som før skaden.

Bevægelighedstræning

Lav vippeøvelser med foden så langt ud i bevægelsen som muligt. Øvelsen må ikke give voldsomme smerter.

Billedet viser en vippeøvelse med foden.
Vippeøvelse.

Træning i stabilitet og balance

  • Stå bredstående med en lille bøjning i knæene.
  •  Læg langsomt vægten fra fod til fod.
  • Stå på et ben, luk øjnene og hold fast i en stol.
Billedet viser øvelse med at stå på et ben, på gulv og pude.
Stabilitets- og balanceøvelse.

Styrketræning

  • Stå på ét ben, gå ned i knæ, stræk benet igen (støt dig evt. til en bordkant).
  • Stå ved en stol og lav hælløft. Kom helt op på tæerne og derefter ned på hælene.

Du skal langsomt lægge mere vægt på den skadede fod, indtil du kan udføre øvelsen på et ben uden at holde ved stolen.

Billedet viser en  øvelse hvor udøveren fra stående stilling tager et langt og dybt skridt fremad.
Styrketræningsøvelse.

For at opnå et godt resultat skal du træne i mindst 3 måneder. Træningen skal vare i 10 minutter, 5 gange om ugen.

Gode råd

Når ankelen er fri for smerter og hævelse, må du begynde at løbe og dyrke sport. Det er en god idé at anvende støttebandage, elastikbind, sportstape eller lignende, indtil du er sikker på foden igen.

Det er vigtigt, at du genoptager sportsaktiviteter gradvist. Opstår der problemer i forløbet, skal du kontakte din egen læge.

Find videomateriale om:

Skadebehandling / genoptræning efter forstuvet ankel på: www.hvidovrehospital.dk/forstuvet-ankel.

Er du i tvivl?

Hvis du har spørgsmål efter din behandling i Akutmodtagelsen, er du velkommen til at kontakte os. Skal du til kontrol i et ambulatorium, kan du også ringe til dem. Adresse og telefonnummer står på din skadejournal.

Er du i tvivl om, hvad du skal gøre ved en skade eller akut opstået sygdom, så ring til Akuttelefonen 1813.

Redaktør