Gå til hovedindhold

Barselsregler

Information om regler i forbindelse med barsel.

Barsel under indlæggelse

Gældende for mor 

Barseloverlov for mor træder i kraft den dag barnet bliver født. Barselsorloven kan forlænges med det antal dage barnet er indlagt.

Tidligt hjemmeophold (THO) tæller med i indlæggelsesperioden, indtil sonden tages ud. Fra 1. januar 2026 kan hver forældre forlænge orloven med op til 12 måneder, enten i forbindelse med indlæggelse ved fødsel eller senere indlæggelse, som er under barslen. 

Gældende for far/medmor

Barselsorloven kan blive forlænget, hvis barnet er indlagt, mens far/medmor har barsel. Orloven bliver forlænget med det antal dage barnet er indlagt og eventuelt er på THO.

Du skal bruge de 2 ugers fædre/medmor-orlov inden barnet er 10 uger. Du kan udskyde de 2 uger, hvis du gentager dit arbejde på fuldtid.

I kan ændre allerede opgivet barsel, indtil indsigelsesfristen. Indsigelsesfristen står i det brev, I får tilsendt af Udbetaling Danmark.

Gældende for begge

I skal bede om et indlæggelsesbevis fra afdelingen eller udskrive et udskrift fra Sundhed.dk og sende til Udbetaling Danmark for at få forlænget jeres barsel.

I kan højst få forlænget orloven i op til 12 måneder pr. forældre.

Alle forældre har ret til

Som mor har du ret til: 

  • 4 ugers graviditetsorlov før fødsel
  • 2 ugers obligatorisk barsel efter fødslen
  • 9 uger barsel (som er øremærket hvis du er lønmodtager)
  • 13 ugers forældreorlov som kan overdrages
  • + evt. 13 ugers øremærket flerlingeorlov

Som far/medmor har du ret til:

  • 2 ugers øremærket fædre/medmor orlov
  • 9 uger barsel (som er øremærket hvis du er lønmodtager)
  • 13 ugers forældreorlov som kan overdrages
  • + evt. 13 ugers øremærket flerlingeorlov

Al barsel skal som udgangspunkt bruges inden barnet bliver 1 år.

Andre muligheder ift. orlov

Udskydelse af orlov

Forældre, som er lønmodtagere, har mulighed for lovsikret at udskyde en del af barselsorloven. Det skal bruges inden barnet er 9 år gammelt. 

Forlængelse af orlov

Forældre, som er lønmodtagere, har en lovsikret ret til at forlænge sin orlov i op til 14 uger uden løn. 

Ydelser under barsel

Som studerende

  • Ekstra SU-måneder (fødselsklip): op til 9 måneder, enlige op til 12 måneder. Du kan overføre 3 måneder til den anden forælder, hvis han eller hun også er studerende.
  • Kombination i visse tilfælde: SU (inkl. fødselsklip) + barselsdagpenge. Dette er afhængigt af din ansættelse/praktik og fribeløb.
  • Barselsdagpenge hvis du opfylder kravene til dette.

Som selvstændig                                        

Du kan få barselsdagpenge som selvstændig. Dette forudsætter at du opfylder beskæftigelseskravet.

Som ledig

Som medlem af en A-kasse, kan du få barselsdagpenge, når du opfylder beskæftigelseskravet.

På kontanthjælp får du fortsat kontanthjælpsydelse, men skal ikke stå til rådighed eller i praktik m.m.

Som lønmodtager

Som lønmodtager kan du oftest få en blanding af løn og barselsdagpenge. Dette er overenskomstbestemt.

Du har som udgangspunkt ret til samme mængde barsel + barselsdagpenge, hvis du er ansat i et udenlandsk firma.

Få informationen

Skan QR-koden og få informationen på din telefon.
Redaktør
Klik for at scrolle op eller ned p� siden G� til toppen af siden