Bækkenbundstræning

Formålet med træningen er at øge styrke og udholdenhed i bækkenbundsmusklerne.

I denne pjece kan du læse om undersøgelse og træning af bækkenbunden.

Billedet viser en patient på en briks mens en fysioterapeut snakker til hende.

Hvorfor skal du træne din bækkenbund?

Der kan være flere årsager til, at du er henvist til bækkenbundstræning. Måske har du problemer med inkontinens, svage muskler eller nedsynkning af fx livmoderen, og har derfor behov for at øge styrke og udholdenhed i bækkenbundsmusklerne.

Billedet viser en patient instrueret i bækkenbundstræning.

Kan træning hjælpe på smerter?

Hvis du har problemer med smerter i underlivet, smerter ved samleje eller besvær med at komme af med afføring, så kan træning af din bækkenbund give dig bedre kropsbevidsthed og fornemmelse for hvornår du spænder og slapper af i bækkenbunden. Det kan mindske dine smerter og gener.

Billedet viser en patient instrueret i bækkenbundstræning.

Hvad tilbyder Fysio- og Ergoterapien?

Du vil blive tilbudt individuel undersøgelse og behandling. Fysioterapeuten undersøger dine muskler i skeden og/eller endetarmens åbning for at vurdere, om du kan spænde dine muskler rigtigt, og om du kan ”slippe” og slappe tilstrækkeligt af i muskulaturen. Efter undersøgelsen tilrettelægger vi det videre behandlingsforløb i samarbejde med dig.

Vi tilbyder at undersøge din bækkenbund ved hver konsultation, så vi kan vurdere effekten af behandling og hjemmetræning. Forløbet består af 3-5 konsultationer fordelt over en periode på 3-5 måneder. Du vil få et træningsprogram, som du skal udføre derhjemme mellem behandlingerne.

Redaktør