Armen i gips

Information om armen i gips.

Du har fået armen i gips. Her kan du læse mere om, hvad du skal være opmærksom på, og hvilke øvelser du kan lave, mens du har armen i gips.

Gipsen hærder i løbet af én dag, mens den hærder må armen ikke stødes eller belastes, og så vidt muligt heller ikke tildækkes.

Du skal være opmærksom på

  • Gipsen kan ikke tåle at blive våd. Tag derfor en plastikpose på, når du skal i bad.
  • Undgå at bruge fingerringe på den hånd, hvor du har gips på armen.
  • Undgå at løfte tunge ting så længe du har gips på armen.

Det er normalt

  • At det føles underligt ikke at kunne bevæge håndleddet.
  • At man sveder under gipsen, og at det klør.
  • At blive øm og træt i armen.

Der kan forekomme en blålig misfarvning af fingrene. Det skyldes at en blødning fra bruddet tækker ned i fingrene. Det har ingen betydning og forsvinder af sig selv.

Søg læge hvis

  • Fingrene bliver blege, kolde og følelsesløse.
  • Gipsen trykker, strammer eller gnaver.
  • Gipsen knækker.
  • Gipsen sidder på en måde, så du ikke kan bevæge fingrene og lave øvelserne.
  • Der er tegn på infektion i arm og hånd.

Symptomer på infektion kan være forhøjet temperatur, varme, rødme og dunkende fornemmelse.

Smerter

Det er normalt at have smerter, men de vil mindskes i takt med at bruddet heler. Du kan eventuelt tage smertestillende håndkøbsmedicin. Følg anvisningen på pakken.

Sådan bruger du slyngen

  • Det er vigtigt, at slyngen sidder, så hånden er over albueniveau.
  • Har du gips på underarmen, skal den udleverede slynge kun bruges den første dag (dog ikke om natten). Derefter skal du smide slyngen ud.
  • Har du gips på hele armen, skal du bruge slyngen den første dag. Herefter kan du bruge den ved behov.

Træningsprogram

Det er vigtigt, at du begynder at træne mens gipsen er på, for at forebygge stivhed i led og modvirke hævelse. Du bør derfor bruge din arm til dagligsdags ting, som for eksempel at tage tøj på, lave mad og spise.

Du bør også følge øvelsesprogrammet herunder, så du undgår at skulder, albue og fingre bliver stive. Du skal lave øvelserne 5 - 10 gange hver time.

 

Øvelse 1

Knyt og stræk fingrene mange gange i både langsomt og hurtigt tempo.

Øvelse 2

Spred og saml fingrene. Bøj og stræk tommelfingeren.

Øvelse 3

Sæt spidsen af tommelfingeren skiftevis til de andre fingerspidser, så der dannes en cirkel.

Øvelse 4

Løft armene op over hovedet.
Hvis du kun har gips på underarmen: Bøj og stræk albuen.

Øvelse 5

Sæt hænderne om i nakken. 
Sæt hænderne om på ryggen.
Løft skuldrene højt op, slap af.

Når gipsen er fjernet

Det tager som oftest lang tid før knogler og sener får den styrke og bevægelighed, de havde før bruddet. Du må derfor regne med en længere periode, hvor du skal genoptræne. Det endelige resultat kan først vurderes efter et år.

Er du i tvivl?

Hvis du har spørgsmål efter din behandling i Akutmodagelsen, er du velkommen til at kontakte os. Er du i tvivl om, hvad du skal gøre ved en skade eller akut opstået sygdom, så ring til Akuttelefonen 1813.

Din journal på sundhed.dk

Med NemID kan du se din journal på sundhed. dk. Der går ca. 5 dage, før alle dine journaloplysninger er overført til sundhed.dk.

Redaktør