Parkeringskælder eller skøjtebane?

​Flere medarbejdere har oplevet sæbeglatte forhold i Hvidovre Hospitals parkeringskælder. Hjælpen er på vej, lover byggeafdelingen.

Billed af holdende bil i parkeringskælderen på Hvidovre Hospital

​Specielt i fodgængerzonerne har flere medarbejdere følt sig på glatis. Foto: Susanne Østergaard​

​​Af Thomas Wittrup, kommunikationsmedarbejder 

”I hvert fald én af mine kolleger er allerede røget på halen,” fortæller overlægerådsformand Lars Bo Krag Møller, som fortsætter: ”Når den nye kørebane i kælderen bliver våd, så er forholdene decideret farlige. Der bliver simpelthen glat som i en skøjtehal.”

Løsningen er på vej

Både Lars Bo Krag Møller og flere andre medarbejdere med samme oplevelse af færdselssikkerheden i kælderen har stillet spørgsmålstegn ved den belægning, som i disse uger er ved at blive lagt ud på både kørebane og fodgængerzoner. Byggeafdelingen har set på sagen og justeret på det afsluttende arbejde med det nye epoxy-gulv.
"Vi har modtaget flere henvendelser fra omsorgsfulde medarbejdere, som har oplevet, at specielt fodgængerzonerne i vådt vejr ikke er tilstrækkeligt skridsikre for patienter og medarbejdere. Vi har været nede og kigge på forholdene, og vi lægger nu ekstra skridsikring ud i områderne omkring indgangen til kælderen og de fire centre," fortæller ingeniør og projektleder Claus Dewulff fra hospitalets byggeafdeling. 
"Vi skal nok finde en løsning, som passer alle. For meget skridsikring er nemlig heller ikke godt, hvis man for eksempel er svagt gående og bruger gangstativ," afslutter han.
Det er ikke kun fodgængerne, som snart kan føle sig på mere sikker grund i kælderen. Der er også udført ekstra skridsikring af venstresvinget for enden af nedkørselsrampen og af de første 6-8 meter kørebane ind i kælderen, så de mange cyklister, som hver dag parkerer i kælderen, ikke utilsigtet lægger sig ned.

Bevæbnet med vandkande

Sagen bliver fulgt til dørs af direktionen selv, idet Lars Bo Krag Møller sammen med projektdirektør i byggeafdelingen, Finn Bloch, og vicedirektør Torben Mogensen har aftalt en ekskursion til kælderen i nærmeste fremtid. Her vil de bevæbnet med en vandkande udføre diverse test og sikre sig, at forholdene fremover er forsvarlige. ”Jeg er sikker på, at vi nok skal få styr på denne glatte sag,” forsikrer Torben Mogensen med et smil.​

FAKTA

Den ekstra skridsikring er allerede foretaget ud for Center 1-2 og i svinget efter rampen. Center 3-4 bliver lavet i uge 9:
Center 3 - 25. + 26. feb og Center 4 - 27. + 28. feb.

Adgangen fra P-kælderen til center 3 og 4 vil være lukket de to dage arbejdet står på, og kørebanen vil i alle fire dage være indsnævret, men farbar. 
Belægningsarbejdet i P-kælderen forventes endeligt afsluttet i løbet af den første uge i marts.​


Redaktør