Til middag på hospitalet

​Hvide duge, 9-retters menu og friske blomster på bordene. En onsdag aften var otte Hvidovre-borgere i rollen som mad-anmeldere inviteret til middag på hospitalet.

​De yngste var også repræsenteret i smagspanelet. Asger på et år havde taget sin mor Majbritt med til middag. Foto: Thomas Wittrup

​A la carte-menu, hjemmekogt fond, friskskårne grøntsager, krydderurter fra egen have og bæredygtige indkøb. Det lyder måske mest som opskriften på en restaurant med Michelin-ambitioner. Men det er faktisk en del af madkonceptet på Hvidovre Hospital, hvor køkkenet har store ambitioner – ikke om stjerner, men om tilfredse og glade patienter.

Det kan blive endnu bedre

I bestræbelserne på at leve op til ambitionerne inviterede servicechef Mette Gliese og køkkenchef Palle Erbs en onsdag i marts et panel af patienter og pårørende i alle aldre indenfor for at få kritik, input og gode idéer til hospitalets mad.

”Vi vil rigtig gerne have noget feedback til retterne på vores menukort. Det kan vi, sammen med informationer fra en større regional undersøgelse, bruge til at udvikle vores madtilbud til patienterne. Hospitalsmaden er ofte en velkommen pause i patienternes tid på hospitalet og vi vil gerne gøre det endnu bedre, end vi allerede gør,” siger servicechef Mette Gliese om arrangementet.


Koncentrerede paneldeltagere i arbejde. Foto: Thomas Wittrup

Frit valg på hele kortet

Paneldeltagerne blev til arrangementet præsenteret for madkonceptet, før de fik frit valg i a la carte-menuen, hvor de kunne sammensætte et måltid efter eget valg. De fleste valgte tre-fire retter og en enkelt flottede sig med hele ni. Mens maden blev tilberedt, fik panelet en rundvisning i det store køkken. Og herefter var det tid til det, det egentlig handlede om: prøvesmagningen.

Maden, som dækkede næsten alle menukortets varme retter, blev serveret på tallerkener på plastbakker fra en blå transportcontainer. Det var, ifølge køkkenchef Palle Erbs, vigtigt for panelets samlede vurdering, at de fik maden serveret, som havde de været patienter.

Stilheden sænkede sig

Efter lidt skramlen med bakker og varmelåg, sænkede stilheden sig over det lille selskab og der blev spist, smagt og diskuteret koncentreret over de mange forskellige retter på bordene. Alle noterede ivrigt i de udleverede spørgeskemaer, som vil blive studeret og brugt i den fortsatte udvikling af hospitalets madkoncept.

”Et a la carte-køkken på et hospital er en god og ambitiøs ide. Og jeg er godt tilfreds med det, jeg har fået i aften. Maden så godt ud og den smagte udmærket – og det er faktisk det vigtigste for mig. Madens udseende, duft og smag er vigtigere end det store udvalg på kortet,” sagde paneldeltager John M. Jørgensen efter en omgang suppe, kyllingespyd og æblekage. 

Hans bedste råd til køkkenchefen var: ”at noget af det varme mad godt kunne have været lidt varmere. Varm mad skal være varm!” 


John M. Jørgensen var godt tilfreds med hospitalsmaden. Foto: Thomas Wittrup

FAKTA
Undersøgelsen viste, at paneldeltagerne generelt var positive over for både menukortets overskuelighed, variationen i retterne og madens anretning, duft og smag.
Der var desuden nogle praktiske råd til køkkenet. For eksempel oplevede en deltager udfordringer med det cellofan, som tallerkenerne er pakket ind i.

Redaktør