Sommerens gråvejr kan gå ud over helbredet

​Det halvtriste danske sommervejr lægger ikke bare en dæmper på din sommerferie. Det kan også gå ud over dit helbred. 

Vi får hele tiden at vide, at vi skal huske solcremen, og at det er usundt at ligge og bage i solen, men faktisk er det ligeså sundhedsskadeligt at få for lidt sol. En dårlig dansk sommer kan nemlig føre til mangel på D-vitamin, som kan medføre alt fra træthed til svækket immunforsvar og knogleskørhed.

 

En folkesygdom

"Vi har brug for D-vitamin. Alle vores celler er afhængige af det. Hvis vi ikke får tilstrækkeligt D-vitamin, fungerer cellerne ikke ordentligt, og det kan svække vores knogler, vores muskler og vores immunforsvar," fortæller Lars Hyldstrup, som er overlæge på Endokrinologisk Afdeling på Hvidovre Hospital.

Manglen på D-vitamin er faktisk så udbredt i Danmark, at der nærmest er tale om en folkesygdom.

 

"Hvis vi undersøger helt almindelige "raske" unge danskere, vil op mod 50 procent af dem mangle D-vitamin. For danskere med anden etnisk baggrund, vil tallet være højere. Jo mørkere man er i huden, jo mindre D-vitamin producerer man nemlig," forklarer Lars Hyldstrup.

 

30 minutter i gråvejr

Ifølge overlægen er det det danske klima kombineret med vores indendørs livsstil, som gør det næsten umuligt at få D-vitamin nok fra solen alene. Og når sommeren så oveni købet er fyldt med regnvejrsdage og gråvejr, ja så bliver det først rigtig svært. Men Lars Hyldstrup understreger dog, at selvom solen gemmer sig lidt bag skyerne, og termometret ikke kommer langt over de 20 grader, kan man stadig få stor gevinst af en tur udenfor.

 

"Hvis man går en tur på en halv time midt på dagen uden overtøj på, danner man faktisk en del D-vitamin. Solens UV-stråler kan godt trænge igennem et vist skydække," forklarer han.

Mange får for lidt

Lars Hyldstrup mener i øvrigt, at der er kommet så meget fokus på hudkræft og modermærkecancer, at man glemmer alle de gode ting, der er ved at opholde sig i solen. Han efterspørger mere balance og nuance, når vi taler om at opholde sig i solen.

 

"Ellers ender det jo med, at bekymringen for at nogle få får for meget sol, har den konsekvens, at alt for mange får alt for lidt. Der er ingen tvivl om, at det er farligt at blive solskoldet, men det er altså også farligt at få for lidt. Vi skal ramme den rigtige balance og omgås solen med fornuft," forklarer Lars Hyldstrup.

 

Sådan kan du også fylde depoterne

Men det er jo ikke alle, som har mulighed for at tage en god gåtur midt på dagen, og er du en af de mange danskere, som sidder indestængt på kontoret mellem 8 og 16 og ikke har mulighed for at komme ud og lade vitamin-depoterne op i solen, er der heldigvis andre muligheder for at komme D-vitamin-manglen til livs.

 

"Fede fisk som sild, makrel, ål og laks indeholder D-vitaminer. Det er en god måde at få dem på. Ellers er der jo kosttilskud. Det gode ved D-vitamin kosttilskud er, at du nærmest ikke kan få for meget af det. Kroppen udskiller bare det, du ikke kan bruge. Så det er en god ide eventuelt at supplere fisk og solskin med et dagligt tilskud," siger Lars Hyldstrup, som anbefaler, at man tager 25 mikrogram D-vitaminer om dagen i sommerhalvåret og 50 mikrogram om dagen i vinterhalvåret.

 

"Det er aldrig for sent at begynde at tage D-vitamin, så det er bare at komme i gang. Der er ingen tvivl om, at rigtig mange danskere vil få gavn af det ekstra tilskud."​

Redaktør