Sabotage, hån og trykkede ribben

​Konkurrencen har været hård, siden Region Hovedstaden skød gang i den store kampagne Test en el-cykel. Portør Peter Kroll fra Hvidovre Hospital er trods spot, spe og skader kampagnens nye rekordholder. Se hvor langt han cyklede på tre måneder.

​Peter Kroll - indehaver af el-cykel rekorden.

​Det er ikke præmien eller diplomet, der de seneste tre måneder har drevet Peter Kroll ud på cyklen i al slags vejr. Det var heller ikke det, som fik ham op på cyklen igen, dagen efter et styrt, hvor han trykkede adskillige ribben. Det der, morgen efter morgen og aften efter aften fik portøren fra Hvidovre Hospital til at trampe i pedalerne, var noget så basalt som drømmen om at slå den forhenværende rekordholder – Lars Jensen fra Hvidovre Hospitals Kopi-afdeling.

En drabelig dyst

”Det var en kæmpestor motivationsfaktor at slå Lars. Vi havde en intens konkurrence kørende. Hver gang han så mig, skubbede han til mig, og jeg har ham stærkt mistænkt for at punktere min cykel tre gange,” siger Peter Kroll med et smil.

Og i sidste ende lykkedes det Peter Kroll at cykle 4370 kilometer på 85 dage – sølle fem kilometer mere end ærkerivalen, Lars Jensen, som ellers håbede til det sidste, at Peter Kroll ville fejle.

”Jeg håbede da på en snestorm helt til det sidste,” griner Lars Jensen og afviser i øvrigt blankt beskyldningerne om sabotage.

”Jeg har godt nok stukket en del til ham og vist også truet med at punktere hans cykel flere gange, men jeg har aldrig gjort alvor af det,” siger Lars Jensen og udfordrer sin rival til revanche.

Den store omvej

Peter Krolls sejr krævede da også både tid og determination. Han bor 17 kilometer fra hospitalet, hvilket normalt tager 50 minutter på cykel. Men mens han havde el-cyklen, tog han store omveje, så han ofte var halvanden time om at komme på arbejde og to timer om at komme hjem.

”Derudover cyklede jeg fire-fem timer hver weekend, så jeg er virkelig gået benhårdt efter det,” fortæller Peter Kroll, som efter at have afleveret el-cyklen savner de daglige og opfriskende cykelture.

”Jeg går og venter på, at min egen cykel bliver repareret. Indtil da er jeg i bil, og jeg kan godt mærke, at jeg allerede er træt af at køre rundt og lede efter parkeringspladser.”

Også konkurrenten, Lars Jensen, har - trods nederlaget - været begejstret for el-cyklen. Så begejstret faktisk, at han nu har købt sin egen.

”Jeg har været utroligt positivt overrasket over, hvor stor en forskel det har gjort for mig at låne den cykel. Det er noget, jeg varmt kan anbefale,” siger han og tilføjer:

”Jeg bruger også min nye el-cykel rigtig meget nu. Fx har jeg besteget Herstedhøj-”bjerget” i Albertslund både på den nye og den gamle el-cykel. Det er vist mere end Peter Kroll kan prale af.”

Konkurrenten Lars Jensen fra en af sine lange "bjerg"-cykelture. (Superman-logoet er sat på af Lars selv.)

Ikke for gamle damer

Bjerge eller ej har konkurrencen i hvert fald givet Peter Kroll bedre fysisk form, men den har også kostet en del hån og drillerier fra kollegaer, som synes, at el-cykler er for gamle damer.

”Jeg har måttet høre på lidt af hvert. Nogle spørger, om jeg virkelig allerede er blevet så gammel, at jeg har brug for en el-cykel. Andre siger, at det er snyd, og nogle af mine kollegaer har døbt cyklen ’det tredje lår’,” fortæller Peter Kroll, som dog understreger, at det bestemt ikke er nogen leg at cykle over 4000 kilometer – også selvom der er strøm på cyklen.

”Man skal jo stadig træde rundt, og når batteriet så nogle gange dør, så er cyklen bare ekstra tung,” forklarer Peter Kroll, som har ambitioner om at cykle på arbejde to-tre gange om ugen fremadrettet.

”Men først vil jeg gå ned og vise Lars mit nye flotte diplom,” griner han. 

Peter Kroll med Anders Keller på bagsmækken. Anders Keller er chefkonsulent i projektafdelingen og hospitalets kontaktperson, når det gælder Test en el-cykel kampagnen

​Fakta om Test en el-cykel

Test en el-cykel er en kampagne, hvor medarbejdere fra otte hospitaler og otte kommuner i Region Hovedstaden bliver udtrukket til at kunne låne en el-cykel i tre måneder.

Hvem kan låne en el-cykel?

Medarbejdere med mindst fem km til arbejde, som dagligt kører i bil

Medarbejdere, der er friske på at bruge el-cyklen min. tre ud af fem arbejdsdage om ugen i tre måneder

Medarbejdere, der har en smartphone med internetadgang, da man skal tracke alle ture på el-cyklen med en app

Medarbejdere, der vil deltage i tre spørgeskemaundersøgelser
Medarbejdere, der vil deltage i en helbredstest før og efter låneperioden

Det er stadig muligt at tilmelde sig kampagnen Test en el-cykel. En el-cykel fungerer som en almindelig cykel bortset fra, at en lille elmotor indbygget i forhjulet hjælper til, når pedalerne bevæges. Energien til elmotoren kommer fra el-cyklens opladelige batteri.

På en elcykel skal du stadig træde i pedalerne, så du får derfor stadig din motion. Faktisk giver 30 min. på el-cykel den daglige motion, som Sundhedsstyrelsen anbefaler for at undgå livsstilssygdomme.

Er du interesseret?

Så gå ind på www.testenelcykel.dk og tilmeld dig kampagnen.​
Redaktør