Nyt it-system giver portører mere tid til patienterne

​Nu får patienterne på Hvidovre Hospital portørernes fulde opmærksomhed, når de skal hjælpes fra a til b. Et nyt it-system, som styrer portørernes opgaver, giver ro til både afdelinger, portører og patienter

​Nervøse patienter, som er på vej til fx undersøgelse, har brug for, at portørerne viser omsorg og nærvær undervejs. Men portørernes mobiltelefoner har haft det med at forstyrre. Det er dog slut nu, hvor et nyt it-system til bestilling af portører på Hvidovre Hospital sikrer, at mobilerne tier stille.

Før blev portørerne nemlig bestilt via telefonopkald fra portørcentralen, men nu vælger de den næste opgave med et klik på mobilskærmen – når de har sagt pænt farvel til patienten.

"Før kunne jeg blive ringet op 5-6 gange, mens jeg var i gang med en opgave, men nu kan alle se, at jeg har taget opgaven, og det giver tryghed om, at opgaven er i gang. Så kan jeg fokusere på patienterne, som tit kan være nervøse eller direkte rædselsslagne, hvis de er på vej til operation. Det betyder meget, at vi er til stede for dem i sådan en situation," fortæller Jens Mathiassen.

Fra pc til mobil på et øjeblik

Før portøropgaverne indtog mobilskærmene skulle hospitalets afdelinger ringe til portørcentralen, som ringede videre til portørerne og fordelte opgaverne. I dag taster afdelingerne opgaverne ind på pc, og de ryger straks ud på portørernes mobiltelefoner og kan vælges med et klik. Når en opgave er klaret, kan portørerne vælge en ny i nærheden og spare såkaldte "tomgangsskridt".

"Systemet løser flere behov. Patienterne får fuldt fokus fra portørerne, fordi telefonen ikke ringer. Portørerne får arbejdsro og mulighed for en god og effektiv planlægning, og det bliver enklere for afdelingerne at bestille. Serviceafdelingen får samtidig det fulde overblik over opgaverne," fortæller servicechef Mette Luplau Gliese.

Pilot med pil op

I foråret 2018 er systemet blevet testet på udvalgte afdelinger og afsnit. For sygeplejerske Rasmus Dysager på Gastroenhedens semi-intensive afdeling har det nye system gjort hverdagen betydeligt nemmere:

"Det tager ca. samme tid at bestille i det nye system, som det tidligere tog at ringe, men portørerne ankommer hurtigere end før, så både jeg og patienterne ikke skal vente så lang tid. Det betyder meget, hvis fx patienten er træt og skal hjælpes i seng," fortæller Rasmus Dysager.

 

Om systemet:
 Med portørbestillersystemet Columna Service Logistic fra it-virksomheden Systematic bestiller hospitalets afdelinger portører i et it-system i stedet for pr. telefon. Systemet vil være fuldt implementeret på Hvidovre Hospital i begyndelsen af juni 2018 og kommer i 2019 til Amager Hospital.
Det nye system skal implementeres på alle hospitaler i Region Hovedstaden. Bispebjerg Hospital var det første i regionen, der tog det nye system i brug.


Redaktør