Gå til hovedindhold

​En glad afdelingsledelse, chefsygeplejerske Malene Fogh Nielsen og cheflæge Faisal Mohammad Amin, ved receptionen.​​

"Et stort fagligt løft til gavn for borgerne"

​​Afdeling for Hjerne- og Nervesygdomme på Amager og Hvidovre Hospital så dagens lys den 1. maj 2026. Nu er afdelingen blevet officielt indviet ved en velbesøgt reception.​​​

​​​Onsdag eftermiddag før Kristi Himmelfart kan være et svært tidspunkt at trække folk af huse - for miniferien kalder, medmindre man har vagt. Men det gjaldt ikke onsdag den 13. maj 2026, da hospitalets nye Afdeling for Hjerne- og Nervesygdomme skulle indvies officielt. 

Afdelingens medarbejdere og ledelse, direktioner fra både Amager og Hvidovre Hospital og Rigshospitalet, alle hospitalets afdelingsledelser og ditto fra Glostrup og hele sundhedsudvalget i Regionsrådet var inviteret og mødte talstærkt op til receptionen. Den foregik i Auditorium A på Rigshospitalet i Glostrup, hvor den nye afdeling holder til, indtil afdelingens lokaler står klar efter en stor renovering på Hvidovre Hospital forventeligt i 2029.

Lighed i sundhed

Dagens vært, regionsrådsformand Lars Gaardhøj, kunne fortælle, at han tidligere på ugen havde indviet den nye akutte psykiatriske modtagelse i Rønne, og derfor glædede sig endnu mere over dagens indvielse:

"Begge dele handler om lighed i sundhed. Uanset hvor man bor i Region Hovedstaden og i den kommende Region Østdanmark skal man have det samme tilbud. Det havde selvfølgelig været perfekt, hvis vi kunne stå på Hvidovre i dag, men alene det, at der nu er en neurologisk funktion knyttet på Amager og Hvidovre Hospital, giver et stort fagligt løft, som bliver til gavn for borgerne heromkring," sagde han, inden han erklærede afdelingen for åben.

Ud at stå på egne ben

Den nye afdeling er udskilt fra Rigshospitalets ditto, et arbejde, der er foregået fra september 2025 og frem mod åbningen den 1. maj 2026. En stor opgave, som har krævet "blod, sved og tårer" af både afdelingens ledelse og medarbejdere og en stor del af hospitalets administration og støttefunktioner, sagde hospitalsdirektør Birgitte Rav Degenkolv, der også havde gjort sig tanker om afdelingens rolle i den kommende tid i samarbejde med Rigshospitalet:

"Man kan sige, at en del af afdelingen flytter hjemmefra. Det gør den med det gå-på-mod, den entusiasme og den lille smule sommerfugle i maven, der følger med, når man skal ud at stå på egne ben. Og ligesom når unge mennesker flytter hjemmefra, bliver der måske indimellem behov for at vende tilbage til far og mor og bede om et godt råd. Det ved vi, at vi kan få på allerbedste vis på Rigshospitalet," sagde hun. ​

Ser frem til næste kapitel

For ledelsen for Afdeling for Hjerne- og Nervesygdomme, cheflæge Faisal Mohammad Amin og chefsygeplejerske Malene Fogh Nielsen, var indvielsen kulminationen på det lange seje træk, der er foregået siden efteråret 2025 og ikke mindst, siden de tiltrådte i starten af 2026.

"At oprette denne afdeling har krævet politisk mod, og det er vi glade for. Men den har også krævet et stort arbejde, så tak til vores samarbejdspartnere og tak til alle på Rigshospitalet, der er kommet med gode råd og løsningsforslag. Vi ser frem til samarbejdet fremover," sagde Faisal Mohammad Amin.

Malene Fogh Nielsen sluttede af med tak til de frikøbte medarbejdere og oversygeplejerskerne, der har trukket et kæmpelæs i etableringen af afdelingen.

"Intet havde været muligt uden jer. Tak til jer og tak til alle medarbejdere i afdelingen. Nu glæder vi os til næste kapitel."​​

Redaktør
Klik for at scrolle op eller ned p� siden G� til toppen af siden