Bliv klar til skiferien – 5 gode råd

​Hold dig væk fra benbrækker-sne og få indstillet dine bindinger hos en professionel. 5 gode råd, så du undgår at rejse hjem fra skiferien med knogleekspressen.

Hvis du helst vil undgå en tur ned ad bjerget i bananen og slippe for en tur hjem fra skiferien med knogleekspressen, bør du følge disse 5 gode råd fra fysioterapeuterne Niels Schmidt og Dorthe Ryberg fra Amager og Hvidovre Hospital:

  1. Lad en professionel indstille dine bindinger. Få dine bindinger indstillet korrekt hos en professionel i en butik, da dette i dag gøres elektronisk. En korrekt indstilling er afgørende for at forebygge alvorlige vrid- og knogleskader. 
  2. Respekter trætte ben. Pres ikke den sidste tur i gennem, inden lifterne lukker, hvis du er træt og udmattet i benene. Rigtig mange skader sker på dagens sidste tur, fordi vi er pressede og trætte. Sidst på dagen er sneen også mere tung, fordi solen har bagt på den i løbet af dagen (mest sidst på sæsonen). Det kaldes benbrækker-sne. Sæt dig hellere i en lænestol og nyd solen med en fadøl eller en kop kaffe.
  3. Brug tid og penge på undervisning. Er du begynder eller letøvet, så tag et par dage på skiskole. Det er en god investering at lære lidt teknik. Du kan også tage nogle halve dage på skiskole og bruge resten af dagen med familien eller vennerne. Mange kommer til skade, fordi de overvurderer deres evner og kaster sig nedad nogle pister, de ikke er teknisk rustede til.
  4. Start træningen i god tid. Musklernes styrke er vigtig, men sener og led skal også være stærke, og det tager tid. Start med styrke- og balancetræning tre måneder før afrejsen for at undgå overbelastningsskader i muskel-sene-overgangene. Så er de forberedt på den belastning, der venter.
  5. Søg hjælp ved uheld. Er uheldet ude, så opsøg professionel hjælp og få en lægelig vurdering. Husk din rejseforsikring. Tag smerter, hævelser og evt. blødninger alvorligt og løb ikke for længe på smertestillende midler som panodil/ipren. Det kan godt være, du kan gennemføre et par dage på ski, men du risikerer at forværre skaden.

Forebyg skader med mobiltelefonen

Den norske app "Skadefri" byder på en guldgrube af øvelser til de fleste idrætsgrene og legemsdele, og den er gratis. Der er en meget pædagogisk video knyttet til hver øvelse. Gå ind under "Alpint" eller "Kne" og find de fem øvelser, der er nævnt herunder. Hvis du anvender disse øvelser i tre måneder op til din ferie, minimeres risikoen for en korsbåndsskade i knæet med 50 %.

Knebøy med strikk (level 1)
Utfall forover (level 1)
Utfall bagover (level 1)
Utfall sideveis (level 1)
Stuperen (level 2)

Redaktør