Bioanalytiker: "Vi har virkelig oplevet en forbedring"

​​Ventearealet foran blodprøvetagningen på Hvidovre Hospital var ikke optimalt indrettet. Men så kom Patient – og Pårørendepanelet på banen.

Vent...

”Altså – der stod jo en medarbejder fast ude på gangen for at kalde folk ind, når deres nummer kom på skærmen. Det var jo helt fjollet og spild af ressourcer!”

Så klar var Bjarne Kristensen fra Patient – og Pårørendepanelets dom over indretningen i Prøvetagningsambulatoriet på Hvidovre Hospital. Der var ikke nok siddepladser inde i ambulatoriet, og derfor blev ventearealet ude på gangen taget i brug. Men derude fra kunne man ikke se skærmen med numre, så personalet måtte ofte vandre frem og tilbage og kalde numre for at få patienterne frem til deres aftale. 

Bjarne Kristensen drøftede problemstillingerne med resten af panelet og kontaktede derefter Patientforløb for at se på løsninger. Det passede med, at de samtidig i Prøvetagningsambulatoriet grublede over, hvad der kunne gøres for at løse de selvsamme udfordringer.

Gensidig henvendelse bar frugt

Bjarne Kristensen har været med i Patient- og Pårørendepanelet i knap 3 år. Som tidligere patient har han ofte benyttet Prøvetagningsambulatoriet og ikke mindst undret sig over den uhensigtsmæssige indretning. Men ledende bioanalytiker Lisbeth Mortensen og hendes kolleger havde i lige så høj grad bemærket, at patienterne ikke fulgte de anvisninger, som personalet havde lavet til dem.

​​​​​​
Bjarne Kristensen foran det nye vejledende skilt i Prøvetagningsambulatoriet

”Vi kunne se, at selvom patienterne trak et nummer, så stillede de sig alligevel i kø – selvom de bare skulle vente på at blive kaldt ind. Vi forstod ikke, hvad der gik galt – ikke før Patient – og Pårørendepanelet kom med deres vurdering. De ser noget, vi ikke ser – måske fordi vi stirrer os blinde,” siger Lisbeth Mortensen.

Et møde mellem medarbejderne i Prøvetagningsambulatoriet og Patient – og Pårørendepanelet bragte mange nye idéer til indretningen med sig.

”Vi har gennemført stort set alt, de har foreslået,” siger ledende bioanalytiker Lisbeth Mortensen og tilføjer, at det, der mangler, er på grund af leveringstid på blandt andet skilte.

Tydelig skiltning og flere scannere

Én af de mangler, som Bjarne Kristensen så, var, at der kun var én scanner til sundhedskortet:

”Så hvis der stod en person foran scanneren, kunne andre ikke se den. Desuden manglede der akustiske signaler, når næste nummer i køen blev trukket. Så hvis man ikke stirrede på skærmen, kunne man godt gå glip af sit nummer,” forklarer han. 

Nummerskærmene er nu blevet flyttet, de har fået tydelige lydsignaler, og der er blevet lavet flere siddepladser inde i ambulatoriet. Desuden er der kommet en stor plakat med patientvejledning i kraftige farver mellem de to scannere, så man kan se, hvordan man som patient skal melde sin ankomst til ambulatoriet. Alligevel er der fortsat plads til justeringer, mener Bjarne Kristensen:

”Ordet ’skranke’ bliver brugt, når ens nummer bliver kaldt. Men forstår de unge, hvad en skranke er? Eller dem, der ikke har dansk som modersmål?”

​​​
Ledende bioanalytiker Lisbeth Mortensen sammen med Bjarne Kristensen

Lisbeth Mortensen giver Bjarne Kristensen ret og tilføjer, at det er planen, at der skal være nogle lysende signaler eller lamper over de enkelte skranker, så patienterne ikke er i tvivl om, hvor de skal hen, når deres nummer vises på skærmen.​

Om Patient – og Pårørendepanelet:

Panelet består af 30-40 patient- og pårørenderepræsentanter, repræsentanter fra direktionen og afdelingsledelser samt en sekretariatsfunktion. Panelets deltagere har inden for de seneste tre år har haft et forløb på en eller flere af hospitalets tre matrikler på Amager, Hvidovre eller på Medicinsk Afdeling i Glostrup.

Panelet mødes fast to gange årligt og derudover inddrages panelets repræsentanter løbende i opgaver.

Book en patient eller pårørende

Ønsker I at få input ​til en idé eller en opgave? Måske vil I gerne have input til indkaldelsesbreve eller andet skriftligt materiale, få gode idéer til kommunikation med pårørende eller hjælp til at rette fokus på patient- og pårørendeinddragelse?

Patient- og Pårørendepanelet tilbyder at komme ud i afdelingerne og bidrage med deres perspektiver og input.

Læs mere om Patient - og Pårørendepanelet her​




Redaktør

Kommentarer 

Du skal være logget ind for at benytte denne funktionalitet.

Opret profil
RSS kommentarspor Tilmeld kommentarspor