5 skarpe: Patienten, der fik nok

​Torsdag aften løb TV2 dokumentaren Patienten, der fik nok over skærmen. Vi har stillet hospitalsdirektør fem​ skarpe spørgsmål efter udsendelsen

Nu har ”Patienter, der fik nok” været vist. Hvad siger du til den? 

Det er fjernsyn, som er designet til at skabe mest mulig forargelse og tegne konflikterne skarpest muligt op. Det er ikke behageligt for os, som er ansat på hospitalet. Men der er ikke tvivl om, at den peger på nogle problemer, som vi bliver nødt til at tage fat på. Nogle steder er vi jo allerede gået i gang – fx rengøringen og patientansvarlig læge.
 

Hvad er det mest kritiske i dine øjne?

Det, der gjorde det største indtryk, var patienten, som fik en kræftdiagnose på gangen. Her bryder vi reglerne om tavshedspligt, og vi bringer patienten i en meget vanskelig og sårbar situation, hvor andre kan overvære det. Men samtidig peger det også på de meget vanskelige forhold, som vores medarbejdere har at arbejde under. Og desværre er det ikke et problem, vi kan løse med et snuptag. Derfor gør det stort indtryk. 
 

Patienten i dokumentaren oplever, at der ikke er nogen, som tager ansvar for hans forløb. Gør det ikke indtryk?

Jo. Det er ærgerligt, hvis vi ikke lykkes med at kommunikere ordentligt. Patienten fik jo en såkaldt ”chancebillet” til sin CT-scanning, men det betyder jo at andre, mere akutte patienter, kan komme til før ham. Det har vi muligvis ikke været gode nok til at forklare. Jeg er optaget af, at vi bliver bedre til at kommunikere og til at vise patienterne, at vi tager hånd om dem. Det er også et arbejde vi er i fuld gang med på mange forskellige måder – fx i Ventet og Velkommen. 
 

Mange medarbejdere er utrygge omkring brugen af skjult kamera. Hvad vil du gøre ved det?

Først og fremmest vil jeg sige, at jeg til fulde forstår, hvor ubehageligt det er, at blive filmet med skjult kamera, når man passer sit arbejde. Jeg forstår også godt, at mange er bekymrede for at blive optaget skjult. Derfor vil vi lave et stormøde om skjult kamera for alle medarbejdere i den nærmeste fremtid, hvor vi informerer om, hvad reglerne er, og hvad man kan gøre som medarbejder.
Vi skal nok i højere grad indstille os på, at vi kan blive optaget skjult med lyd og/eller billede, mens vi arbejder.
 

Hvordan kommer vi videre efter programmet?

Det er ubehageligt at blive udstillet, som vi bliver i TV2s dokumentar. Men det er vigtigt at huske på, at patienten blev rask af vores behandling, og at langt de fleste patienter er tilfredse med den behandling, de får på Amager og Hvidovre Hospital. Det ærgrer mig selvfølgelig, at en patient har haft en dårlig oplevelse, når jeg nu ved, at der bliver løbet rigtig stærkt, og gjort et flot stykke arbejde under ofte svære vilkår. Men det er klart, at der er en del vi godt kan forbedre, og det er et stykke arbejde, vi kommer til at gøre sammen.

Redaktør