Et bedre første møde med hospitalet

​Akutmodtagelsen på Hvidovre Hospital har fået ny reception. Den skal give mere tryghed til patienterne og gøre personalet mere synligt.

Hver dag går omkring 300 patienter gennem glasdøren ved hospitalets Akutmodtagelse. Indtil nu er de blevet mødt af glas og beton, og et personale, som var svære at få øje på.

Men når patienter fremover ankommer til Hvidovre Hospitals Akutmodtagelse, vil de få en mere åben og lys modtagelse:

”For rigtig mange patienter er vi deres første møde med hospitalet. Det giver os et kæmpe ansvar for, at de får det rette førstehåndsindstryk. Jeg synes den nye reception giver en værdig ramme, at byde patienterne velkomne i,” sagde ledende sygeplejerske i Akutmodtagelsen, Karin Lornsen Jakobsen, til personalet, som var samlet i anledningen af, at den nye reception stod klar.

Den nye modtagelse er mere åben, og det gør området lyst og imødekommende. Samtidig er personalet i receptionen mere synligt, så patienterne nemmere kan se, hvor de skal henvende sig. Det skaber tryghed og bedre kontakt mellem patienter og personale.


Sikkerheden er vigtig

Selvom det er sjældent, at personalet oplever truende eller voldelig adfærd i Akutmodtagelsen, så kan bølgerne en gang i mellem gå højt.

Derfor er indretningen af den nye modtagelse en fin balance imellem åbenhed og sikkerhed, hvilket man nøje har overvejet.

”Til forskel fra mange andre patientmodtagelser her på hospitalet, er skranken i Akutmodtagelsen lukket i enderne, så man ikke umiddelbart kan gå rundt om og ind til personalet,” forklarer Hanne Højland Keller, som er afdelingssygeplejerske i Akutmodtagelsen.

Derudover er der et rum bagved skranken, hvor personalet hurtigt kan gå ind i og låse, hvis der skulle være behov for det.

FAKTA:

Ombygningen er finansieret af investeringspuljen for 2016 samt projektet Nyt Hospital Hvidovre, hvor sidstnævnte bl.a. renoverer og ombygger patientmodtagelser på hele hospitalet. Læs mere på www.nythospitalhvidovre.dk


Redaktør