Pas på dårlige vaner

Du kan hurtigt glemme at passe på dig selv og din krop, når du er blevet mor. Det kan være stressende, hvis barnet græder meget, eller hvis du føler dig usikker. Mange kvinder glemmer derfor at være opmærksomme på, hvordan de behandler deres krop i hverdagen, og måske mærker de først om aftenen, hvor meget de har løftet og båret i løbet af dagen.

Du kan nemt komme til at falde sammen i ryggen, når du sidder og ammer eller står og går med sit barn på armen, og mange nybagte forældre, især mødrene, klager over nakke/skuldersmerter, lændesmerter og smerter i hænder og håndled. ​Derfor gælder det om, at du hurtigt kommer i ​gang med at forebygge. Det bedste du kan gøre, er at få nogle bedre vaner, mens du passer dit barn.

  • Sid rigtigt med ret ryg og afslappede skuldre - hver gang du ammer.
  • Ret ryggen, når du står og går, også når du har dit barn på armen.
  • Ret dig, når du pusler dit barn.
  • Ret dig op, når du skubber barnevognen.

God holdning!
Ret ryggen. Stå og gå med en god kropsholdning, når du bærer dit barn.

Dårlig holdning!
Dårlig holdning. Mor får ondt i nakken og ryggen, når hun står med dårlig kropsholdning.



Redaktør