Bevægelighed

Du bliver hurtigt stiv i kroppen, hvis du bevæger dig på den samme måde hele dagen. Bevæg nakke, skuldre, arme og ryg. Det hjælper på stivhed og ømhed. Der er mange muligheder, og her følger blot nogle af de øvelser, du kan bruge til at få en mere fri bevægelighed i dine led.​

Skulderøvelse

Sæt dig på en stol. Kør skuldrene rundt i cirkler, så armene kommer foran og bagved kroppen. Kør forlæns og baglæns 5-10 gange

  1. Sæt dig frem på stolen, så der er plads til armene.
  2. Kør skuldrene rundt i store cirkler, så armene kommer skiftevis foran og bagved kroppen.
  3. Kør ”forlæns” 5-10 gange og ”baglæns” 5-10 gange
Mærk at skulderbladene samles, når armene er bagved kroppen.

Mærk at skulderbladene samles, når armene er bagved kroppen.

​Bevægeøvelser for ryggen

Stå på hænder og knæ og krum langsomt i ryggen.

  1. Stå på hænder og knæ og krum langsomt i ryggen.
  2. Forestil dig, at bevægelsen starter i bagdelen, så bagdelen trækkes ind først, og resten af ryggen følger efter.
  3. Se ind på maven, så der også kommer et stræk i nakkemusklerne.
Begynd langsomt at stritte med bagdelen og svaj i lænden. Se lige frem, mens du svajer.

  1. Begynd langsomt at stritte med bagdelen og svaj herefter i lænden.
  2. Se lige frem, mens du svajer.
  3. Krum og svaj 10 gange.
Stå på hænder og knæ og løft fødderne fra underlaget. Hold ryggen lige og vrik med hoften fra side til side. Se efter fødderne.

  1. Stå på hænder og knæ og løft fødderne fra underlaget.
  2. Hold ryggen lige og vrik med hoften fra side til side. Se efter fødderne.
  3. Vrik 10 gange til hver side.
Stå på hænder og knæ og træk kroppen så langt frem, det kan lade sig gøre.

  1. ​Stå på hænder og knæ og træk kroppen så langt frem, det kan lade sig gøre.
Træk kroppen så langt tilbage som muligt og kom gerne helt ned, så kroppen hviler på underbenene.

  1. Træk herefter kroppen så langt tilbage som muligt og kom gerne helt ned, så kroppen hviler på underbenene.
  2. Gentag øvelsen 10 gange og hvil til slut et halvt minut med armene strakt langt foran kroppen.​


Redaktør