​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​

Det kan I gøre under hospitalsbesøget

Som forældre kan man selv være med til at skabe et godt hospitalsbesøg for barnet. Børn oplever mindre smerte og ubehag, hvis hjernen tolker situationen som tryg, forudsigelig og håndterbar. Her kan en række værktøjer hjælpe dit barn og dig som forælder.


Dreng som superhelt​​Kort om smerter og ubehag

Vi registrerer smerte med vores hjerne, og derfor kan vi faktisk påvirke smerteoplevelsen. Vi kan aflede vores hjerne fra smerterne. Vi kan hjælpe hjernen til at forstå, at nålestikket ikke er farligt, som den tror. Med andre ord så er vores oplevelser af smerter og ubehag meget påvirket af både opmærksomhed, og om vi føler os trygge eller ej.

Hjælpsomme værktøjer til dig og dit barn

Det handler altså om at forsøge at aflede barnet fra smerte eller ubehag. Herunder kan du læse om gode værktøjer til at håndtere en undersøgelse eller behandling. Jo yngre dit barn er, jo mere vil de have brug for din støtte til at bruge værktøjerne.

Start evt. med at se denne video sammen med dit barn – den fortæller om flere af de muligheder, der er for at håndtere smerte og ubehag (videoen er bedst egnet fra ca. 9-10 år) - filmen er på engelsk.​

Learning How To Manage Pain During Medical Procedures (link til Youtube)

Husk også,​ at en god forberedelse inden besøget er et afgørende redskab til gode hospitalsbesøg. 

Find gode råd til at forberede dit barns besøg på hospitalet


Bak op og bevar roen som forælder

Din rolle som forælder er enorm vigtig, og din egen ro er det allervigtigste redskab for dit barn. 

Nøgleordet er at bevare roen, at være tydelig om forventninger til dit barn, og ikke mindst din positive opbakning til undersøgelsen og personalet. 

Læs mere her om værktøjer til at bevare roen som forælder (link). 

Vær også bevidst om at bruge et positivt ordvalg undervejs.

Se liste med gode og mindre gode ordvalg fra Videncenter for Børnesmerter - Rigshospitalet (pdf)



Afledning/flytte fokus

​Måske har dit barn prøvet at opdage et blåt mærke, som han eller hun ikke aner, hvor stammer fra. Dit barn har været så optaget af leg eller sport, at han eller hun faktisk ikke har mærket noget.

Det at koncentrere sig om noget andet under en undersøgelse eller behandling, er et rigtig godt værktøj. Nogle børn kan godt lide at kigge på telefon/Ipad, høre musik eller bruge vores Virtual Reality briller. Andre børn kan godt lide, at deres forælder eller sygeplejersken taler med dem om nogle positive oplevelser, de har haft eller ser frem til. Nogle børn vil helst følge med i, hvad lægen og sygeplejersken laver. 



Dit barns fantasi

Dit barns fantasi er et kraftfuldt værktøj. Med sin fantasi kan barnet forestille sig at være et godt, trygt eller sjovt sted. Fra forskningen ved vi, at det kan få børn til at slappe af og føle sig godt tilpas. Du kan fortælle dit barn om denne særlige evne og i selve situationen, kan dit barn prøve at forestille sig et dejligt og rart sted, eller et sted de godt kunne tænke sig at besøge. Det kan også være et rart minde. Så kan du spørge til, hvad han eller hun ser og oplever. Du kan f.eks. spørge til, om han eller hun kan se nogle farver? Høre lyde? Lugte? Om der er andre til stede? Og hvad dit barn godt kan lide at lave der? Bare skrue op for dit barns fantastiske fantasi.

Nogle børn og unge er har gavn af at lytte til en drømmerejse/fantasirejser.



Vejrtrækning

En rolig og dyb vejrtrækning er et rigtig godt værktøj. Det at trække vejret i et roligt tempo gør, at kroppen slapper af, og dermed mærker barnet mindre ubehag. En rolig vejrtrækning modvirker aktivering af vores stress-systemer i hjernen, og hjælper hjernen til at opleve situationen som tryg.

Mange børn kan godt lide at lave vejrtrækningsøvelserne sammen med deres forældre. Nogle børn synes, at det virker godt at lægge en hånd på maven og få hånden til at bevæge sig op og ned som en stor ballon. For de helt små børn, så kan det at blæse sæbebobler eller puste på en legetøjs-vindmølle være en måde både at flytte fokus og hjælpe til en god vejrtrækning.

Find inspiration:

Leg og lær - træk vejret (barnmedibd.dk)

Leg og lær åndedrætsøvelser - Hv​albarn (barnmedibd.dk)

Træk vejret dybt og find ro (mindhelper.dk)



Beroligende siddestillinger

Giv tryghed ved enten at lade dit barn sidde på dit skød, læne sig op ad dig eller holde om dig. Mange af de større børn foretrækker dog, at forælderen sidder ved siden af eller måske endda holder sig mere i baggrunden.

Få inspiration til beroligende siddestillinger af Super Meg and The Pain Champion  - iinformationen er på engelsk (pdf)​

Nogle forældre er bange for, at de som forældre bliver forbundet med en ubehagelig oplevelse. Vi ved, at din trygge tilstedeværelse lige modsat hjælper dit barn til at komme igennem en svær oplevelse.

At holde hånd eller holde på en fod beroliger også.​



Hjælp dit barn videre, hvis det bliver svært

Hjælp dit barn videre, hvis han eller hun undervejs "ikke vil mere" eller bliver bange. Du kan f.eks. sige: "Jeg kan godt høre, at du ikke vil. Men du skal nok klare den. Kom jeg hjælper". Din tiltro til, at dit barn kan håndtere situationen, er en stor hjælp for dit barn. Du kan også bruge forberedelsesplanen og minde dit barn om jeres plan. Det giver tryghed med en tydelig struktur: '"Kan du huske, at nu skal du op at sidde på fars skød, og så vil sygeplejersken fortælle, hvad der skal ske". 



Værktøjer når dit barn er under 1 år

Din ro smitter af på dit barn, så forbered dig selv godt. Du kan desuden tale med personalet om følgende effektive metoder til at aflede og skabe tryghed:

  • At amme undervejs
  • At give sukkervand




Hjælpemidler på afdelingen

Bedøvende creme/plaster
En klar anbefaling fra forskningen er brugen af lokalbedøvende creme eller plaster, når dit barn skal stikkes med en nål. Fortæl gerne, at cremen/plasteret gør, at man ikke mærker så meget. Dit barn kan få sat et plaster på i venteværelset eller hjemmefra. Tal med personalet om dette. 

VR- briller
På afdelingen har vi virtual-reality briller med forskellige små spil til børn i alderen 4-12 år. Brillerne fungerer rigtig godt som afledning. Tal med personalet, hvis dette kan være en god løsning for dit barn.

Lattergas og beroligende medicin
For nogle børn, hvor de almindelige redskaber ikke hjælper, kan afdelingen sammen med forældrene beslutte sig for at bruge lattergas eller beroligende medicin. Begge virker ved at berolige dit barn, men vær opmærksom på, at det at få lattergas i en maske eller at skulle indtage medicin også kræver et samarbejde fra dit barns side. Derfor vil det også være vigtigt at forberede dit barn på brugen af disse hjælpemidler. 



Værktøjer til dig som forælder

​Du er som forælder den allervigtigste hjælp for dit barn. Kan du bevare roen og skabe en tryg og sikker styring af situationen, så er dit barn godt hjulpet.

Det er dog ofte lettere sagt end gjort, da vi som forældre har følelser i klemme. Vi bliver naturligvis følelsesmæssigt påvirkede, når noget er svært for vores børn. Man kan også have modsatrettede følelser over for, at barnet f.eks. skal have medicin. Ingen forælder ønsker, at deres barn skal igennem noget ubehageligt. Man kan derfor komme til føle, at det er virkelig synd for ens barn, eller måske endda tænke situationen som 'et overgreb'. Nogle forældre har desuden selv dårlige erfaringer fra hospitaler.

Det er vigtigt som forælder at arbejde med at rumme egne følelser, tvivl og angst, så de ikke smitter barnet og skaber utryghed i situationen. 

Gode råd til dig som forælder:

  • Forbered dig og bliv så afklaret som mulig
    Sørg for at du også giver dig selv tid til at forberede dig, f.eks. ved at få svar på spørgsmål hos sundhedspersonalet eller ved at tale med dit netværk. Det er vigtigt, at du bliver så afklaret som muligt omkring den behandling og undersøgelse, som dit barn skal igennem.

  • Håndtering af egen uro og angst
    Der findes forskellige redskaber til at håndtere angst og uro. En rolig og dyb vejrtrækning er et effektivt redskab både for dit barn og dig selv. Ved at trække vejret roligt sammen med dit barn i selve situationen, kan du hjælpe både dit barn og dig selv på samme tid.

    Øv dig evt. via videoerne fra Psykiatrifondens Det mentale motionscenter​

    Et andet værktøj til at håndtere uro er at rette opmærksomheden mod din fødder. Du kan koncentrere dig om, hvordan du står godt og fast på gulvet, og måske forestille dig en god tyngde i dine ben.

  • Vælg den forælder, der er mest tryg ved situationen
    Vælg gerne den forælder, der er mest rolig og tryg ved undersøgelsen og behandlingen, til at følge jeres barn.

  • Vær dit barns talerør
    Husk også at være dit barns talerør. Du kan som forælder se tegnene på, at dit barn er utilpas eller samarbejder ud over sine grænser. Personalet kender ikke dit barn på samme måde. Så hvis dette er tilfældet, så hold fast og tal med personalet om at tage en pause eller ændre strategi.


Redaktør