Pårørende til intensive patienter

​Her kan du finde information, der kan være relevant for pårørende til patienter på Intensiv Terapiafsnit.

​​​​​​

​​​

​Som pårørende kan du altid henvende dig til personalet, hvis du har brug for en at tale med eller har spørgsmål. Du skal ikke holde dig tilbage med at spørge om det samme flere gange. Man kan have brug for at få oplysninger gentaget - ikke mindst når man befinder sig i en svær situation, hvor en af ens nærmeste er alvorligt syg. 

Det kan være en hjælp at skrive dine spørgsmål ned inden en samtale.

​​He​​r kan du læse mere om: 

Patientens behov for kontakt

Du kan være hos din pårørende så meget, som du ønsker. Vores erfaring er, at svært syge mennesker har stort behov for tryghed og kontakt. Din tilstedeværelse er vigtig, og det, at du holder patienten i hånden og taler til den syge, har stor betydning, også selv om patienten er bevidstløs eller får sovemedicin. Selvom patienten får sovemedicin, kan vedkommende i mange tilfælde høre, hvad der bliver sagt. Derfor skal du være opmærksom på at tale til og ikke om personen.​

Når du taler til eller med en vågen patient i respirator, kan personen kun svare med et nik eller ved at ryste på hovedet, fordi der er lagt et plastrør ned i halsen, som forhindrer patienten i at tale. Nogle patienter kan i stedet skrive beskeder eller anvende pegetavler, som vi har i afdelingen.

Hold fri fra syg​​​dom

Det er en belastning at være pårørende til en meget syg person. Det kan være et langvarigt forløb, og derfor er det vigtigt, at du holder fri engang imellem og hviler ud hjemme hos dig selv. Det kan give overskud til igen at være hos den syge.

Hvad er intensiv ​​terapi?

Patienter indlægges på Intensiv terapiafsnit, når deres tilstand gør, at de har behov for særlig overvågning og behandling i en kritisk periode. Patienterne overvåges hele tiden ved hjælp af avanceret udstyr, og derfor er der mere personale og mere udstyr end på en almindelig afdeling. Der er specialuddannede sygeplejersker og læger til stede døgnet rundt for at holde øje med og behandle udviklingen i patientens tilstand. Desuden har vi et tæt samarbejde med speciallæger fra hospitalets andre afdelinger.

Udstyret, som patienten er tilkoblet til overvågning, registrerer for eksempel blodtryk, hjerterytme, åndedræt, medicin og væsketilførsel. Dette gør det lettere at registrere ændringer i patientens tilstand og dermed give den bedst mulige behandling.​

Alarm​​er

Det sker ofte, at der lyder en alarm fra det tekniske udstyr, og det kan virke voldsomt. Langt de fleste alarmer er uden betydning for patientens tilstand, men fortæller os om noget, der skal rettes eller skiftes.


Når du ankommer til afdelingen

Når du kommer til vores afdeling, vil vi bede dig kontakte personalet via telefonen ved indgangsdøren. Der kommer en fra personalet og følger dig ind på stuen. Vi har valgt denne fremgangsmåde, fordi du ellers kan komme ind på stuen, mens vi er i gang med en behandling og det kan være ubehageligt for dig og krænkende for patienten.

Til toppen af siden​

Gav​er

Afskårne blomster giver risiko for infektion, og derfor anbefaler vi at vente med blomsterne, indtil den syge har fået det bedre. Cd'er, billeder, tegninger eller kort er meget velkomne. Der er cd-afspiller til rådighed.

Be​​søg

For at skåne patienten for unødig​​ uro er det bedst, at der ikke er for mange besøgende på én gang. Vi har ikke enestuer til alle patienter, så indimellem må der tages særlige hensyn til medpatienten. Det kan undertiden medføre, at vi må bede besøgende vente uden for stuen.

Kontaktperson for pårørende​

Vi anbefaler pårørende at vælge en eller to personer, som står for kontakten til personalet. 

I er altid velkomne til at ringe til os. De bedste tidspunkter er uden for vagtskifterne. Vagtskifte foregår fra kl. 07.30-08.30, kl. 15.30-16.30 og kl. 23.30-00.30. ​
Telefon: 38 62 25 42.​

Du kan finde flere praktiske oplysninger om f.eks.​ tolk, socialrådgiver, præst, kiosk, m.m.​ under "praktisk information​".

Redaktør